Blogger Widgets

Κυριακή, 30 Νοεμβρίου 2014

Πρωταγόρας - λεξιλογικές ασκήσεις


λεξιλογικές ασκήσεις
ενότητα 4
1.      Να δοθούν από δύο ομόρριζα στη νέα ελληνική για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: μοίρας, ἐνόμισεν, ἀπώλλυντο, διεφθείροντο, ἄγοντα, συμβουλῆς.
2.      Να βρείτε στο κείμενο λέξεις ετυμολογικά συγγενείς με τις παρακάτω: γονίδιο, βάθρο, δωρεά, ιαματικός, ισθμός.
3.      Ἰδιώταις: να σχηματίσετε σύνθετα της νέας ελληνικής με πρώτο συνθετικό το «ἴδιος».

ενότητα 5
1.      Να βρείτε την ετυμολογία των παρακάτω λέξεων: νουθετοῦσιν, ἄδικος, τἀληθῆ, σωφροσύνην, σύμβουλον, συλλήβδην.
2.      Να βρείτε συνώνυμα των παρακάτω λέξεων στα αρχαία ελληνικά: οἴῃ, μετέχειν, δεῖν, ποιεῖν, ἀγαθὰ.
3.      Να δώσετε δύο ομόρριζα στα νέα ελληνικά για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: φῇ, οἰκεῖοι, μανίαν, φύσει, τύχῃ, διδαχῆς.
ενότητα 6
1.      Να δώσετε από δύο ομόρριζα στη νέα ελληνική για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: νουθετεῖ, μαθήσεως, κτητῆς, ἠδίκησεν, πραχθέν, δόξαν.
2.      Να βρείτε στο κείμενο λέξεις ετυμολογικά συγγενείς με τις παρακάτω: ένδειξη, λογική, ένδοξος, προνομιούχος, προθυμία, ιδιότροπος.
3.      Να συμπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις με παράγωγα του ἰδὼν<ὁρῶ. α) Το ουράνιο τόξο που εμφανίστηκε στον ουρανό δεν ήταν …………………… για πολλή ώρα. β) Ένας ……………………………… μπορεί εύκολα να διαγνώσει αν έχεις προβλήματα ……………………. γ) Ένας καλός πολιτικός πρέπει να διακρίνεται από …………………………. δ) Ένα μεγάλο ποσοστό των εκπομπών που προβάλλονται στην ……………………… είναι ακατάλληλες για ανηλίκους. ε) Είναι τυχερός ˙ οι ουλές που του άφησε ο τραυματισμός είναι ……………


έκφραση - έκθεση : ΜΜΕ

Κυριακή, 23 Νοεμβρίου 2014

Νίκος Καζαντζάκης - Αλέξης Ζορμπάς


Φύλλο εργασίας

Να εντοπίσετε τα πρόσωπα του αποσπάσματος. Να διερευνήσετε τη σχέση τους.

Να αφηγηθείτε την ιστορία με τη φωνή του Ζορμπά (σε α΄ πρόσωπο).

Να εντοπίσετε τον αφηγητή. Είναι δραματοποιημένος και γιατί;

Με ποια εστίαση μας δίνεται η αφήγηση;

Να εντοπίσετε τα στοιχεία ρεαλισμού στο απόσπασμα.

Ποια είναι η αφορμή για το διάλογο των ηρώων σχετικά με το θάνατο και τις αλήθειες της ζωής;

Να εντοπίσετε τα στοιχεία που αναδεικνύουν το δυϊσμό του Ν. Καζαντζάκη. (Καζαντζάκης και Ζορμπάς ως alter ego του Καζαντζάκη, βιβλίο εκπαιδευτικού)

Να σχολιάσετε τη γλώσσα του συγγραφέα. Να τη συγκρίνετε με τη γλώσσα του Παπαδιαμάντη (Μοιρολόγι της φώκιας, Πατέρα στο σπίτι).

Να εντοπίσετε στοιχεία του αποσπάσματος που αποδεικνύουν τη μεταφυσική αγωνία του Καζαντζάκη.

Να σχολιάσετε τις αφηγηματικές τεχνικές του αποσπάσματος

Είναι διαχρονικά τα μηνύματα του κειμένου; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.


Τρίτη, 18 Νοεμβρίου 2014

διαδικτυακά εργαλεία : γνωρίζετε το fakebook;


Το fakebook είναι ένα πολύ καλό εργαλείο, με το οποίο μπορείτε να φτιάξετε το προφίλ ενός ιστορικού, μυθικού ή άλλου προσώπου με βάση τη βιογραφία του. Μπορείτε να αναρτήσετε κείμενα ή videos. Μοιάζει με το facebook. Προσοχή, μην ξεχνάτε να αποθηκεύετε όσα έχετε αναρτήσει, γιατί δεν μπορείτε να βρείτε ξανά την ανάρτηση. 
Περισσότερα στο http://www.classtools.net/FB/home-page
Οδηγίες εδώ
Δείτε στη συνέχεια ένα παράδειγμα με το προφίλ του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

''ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ  ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΙ''   Δ. ΣΟΛΩΜΟΣ






Δευτέρα, 17 Νοεμβρίου 2014

Πολυτεχνείο 1973



ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ, Το αγόρι και η πόρτα  
Εκεί που έπεσε
είναι μια κόκκινη λίμνη,
ένα κόκκινο δέντρο,
ένα κόκκινο πουλί. 

 Σηκώθηκε όρθια
η πεσμένη καγκελόπορτα-
χιλιάδες άλογα. Λαός καβαλίκεψε.
Κομνηνέ! - φωνάξαμε.
Γύρισε και μας κοίταξε
δε φορούσε επίδεσμο
ούτε στεφάνι.
Άσπρα άλογα, κόκκινα άλογα
και μαύρα, πιο μαύρα-
καλπασμός, - η ιστορία Να προφτάσουμε.
Πηγή: www.lifo.gr


Γιάννης Ρίτσος, Ημερολόγιο μιας εβδομάδας

ΑΘΗΝΑ 16 Νοεμβρίου 1973
Ωραία παιδιά με τα μεγάλα μάτια σαν εκκλησίες χωρίς στασίδια
ωραία παιδιά δικά μας με τη μεγάλη θλίψη των ανδρείων
αψήφιστοι, όρθιοι στα Προπύλαια στον πέτρινο αέρα, έτοιμο χέρι, έτοιμο μάτι
πως μεγαλώνει το μπόι, το βήμα κι η παλάμη του ανθρώπου
17 Νοεμβρίου
Βαριά σιωπή διάτρητη απ΄τους πυροβολισμούς, πικρή πολιτεία, 
αίμα, φωτιά, η πεσμένη πόρτα, ο καπνός, το ξύδι,
ποιός θα πει περιμένω μέσα απ το μέσα μαύρο.
Μικροί σχοινοβάτες με τα μεγάλα παπούτσια μ΄έναν επίδεσμο φωτιά στο κούτελο,
 κόκκινο σύρμα, κόκκινο πουλί και το μοναχικό σκυλί στ΄ αποκλεισμένα προάστια
 ενώ χαράζει η χλωμότερη μέρα πίσω απ΄τα καπνισμένα αγάλματα
κι ακούγεται ακόμη η τελευταία κραυγή διαλυμένη στις λεωφόρους
 πάνω απ΄τα τανκς  μέσα στους σκόρπιους  πυροβολισμούς..
Πως μπορείτε λοιπόν να κοιμάστε; πως μπορείτε λοιπόν να κοιμάστε;
ΚΑΛΑΜΟΣ  18 Νοεμβρίου
Ηλιόλουστη μέρα. Κάλαμος.
Η θάλασσα, σπουργίτια στον ελαιώνα
Κάλεσμα. Πρόκληση. Κάλλος. Μακρινή προδομένη μακαριότητα
α εσύ δραπέτη λιποτάκτη κρυμμένε ανάμεσα στ΄ αγάλματα, πίσω απ΄τ΄ αγάλματα 
μέσα στ΄αγάλματα, αγάλματα κούφια χωρίς χέρια, χωρίς πέος, χωρίς αμπελόφυλλα
αρνήσου, αρνήσου, όχι να ξεχαστείς και να ξεχάσεις το δένδρο το πουλί το γαλάζιο
αμαρτία, αμαρτία, πως μπορείτε λοιπόν να κοιμάστε εσείς, ο ίδιος ο έρωτας
κι ο έρωτας αμαρτία, Ελένη, Μάρω, Ηλέκτρα, Δήμητρα, παιδιά μας, τα παιδιά μας
πόσες γενιές παιδιά μας σε αδιαίρετο χρόνο χωρίς χρόνο
στα στάχυα και στα σύρματα στη γραφομηχανή, στον τηλεβόα
έρωτές μας, παιδιά μας,σκοτωμένα παιδιά μας, έρωτές μας
Για τίποτε άλλο να μην έχουμε μάτια παρά μόνο για σας.  Τιποτ΄άλλο.
Ω! ανήμπορο ποίημα, ανήμπορο, ανήμπορο, ατελέσφορο
επάνω από δύο στίχους σταυρωμένους σταυρώνω τα χέρια και σωπαίνω
βράχος, το μέγα κόκκινο, δεύτερη πόρτα, πέμπτη πόρτα κι η δωδέκατη κλεισμένη
χτύπημα της γροθιάς στον τοίχο χτύπημα της πέτρας στην πέτρα
-μ΄ακούς;  άκουσέ με, εγώ σ΄ακούω,
δύο σιωπές κάνουν μια φωνή κι ένα μεγάλο τεντωμένο χέρι.
ΑΘΗΝΑ 19 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
Με τους αγκώνες στηριγμένους στην ποίηση, με τα μάτια κλεισμένα στις παλάμες
ακούω τη φωτιά. Ανεβαίνει. Σκοτωμένοι επί τόπου μπροστά στο παράνομο μικρόφωνο
κι η φωνή τους ακόμα.. - Αδέρφια, αδέρφια, πάνω απ΄το αίμα τους, με το αίμα τους
πάνω από την  αγρυπνισμένη Αθήνα
Πως μπορείτε λοιπόν; Πως μπορείτε;
20 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
Μάζεψαν τα οδοφράγματα, πλύναν τα αίματα, τα μισά παιδιά πήγαν σχολείο
οι γυναίκες βγήκαν για ψώνια, στη γωνιά ένα καμένο αυτοκίνητο
πλύναν τα ρούχα τ΄απλώσαν στις ταράτσες μυστικά-μυστικά μη φανούνε σαν άλλες σημαίες
κλειστά νοικοκυριά, το κρεμμύδι, η πατάτα, το λάδι
το αλάτι χυμένο στο δρόμο το ίδιο και τ΄αλεύρι,
μες στο ψυγείο το κόκκινο πουλί μ΄όλα του τα φτερά
Απ΄το θάνατο αρχίζουμε - έτσι έλεγε- απ΄το θάνατο αρχίζουμε πάλι
επάνω από τη μεγάλη γκρεμισμένη σκάλα
“τι να κάνουμε -είπε- να ξεχαστούμε; θα ξεχάσουμε πάλι;
Σκεπασμένοι στην τρύπια κουβέρτα ως πάνω στα μάτια
λίγο λίγο θα βγάλεις το ΄να πόδι δοκιμάζοντας τον αέρα τη σιωπή το σκοτάδι
αργότερα τα χέρια, τελευταίο το κεφάλι.
 Απέναντι η καρέκλα, τα τσιγάρα τα σπίρτα και το φως κολλημένο στον τοίχο
 μια τεράστια κίτρινη αφίσα
Ώρα μεγάλη! ώρα σκληρή! ώρα αδειασμένη απ΄την δειλή μακροθυμία των στίχων
εδώ ό,τι πια θα πει θα ΄ναι το αίμα
Ω! κακόφημη ζωή ληστεμένη
22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
Αργά που μεγαλώνει το μαχαίρι, αυτός που σιωπεί
δεν είναι που δεν έχει τίποτα να πει
δεν είναι τα δώδεκα καρφιά στον τοίχο,  η ακρίδα στο ποτήρι
είναι που περιμένει να ξεσφίξουν τα σαγόνια του

ΕΠΙΜΕΤΡΟ

Το «Ημερολόγιο μιας εβδομάδας» του Πολυτεχνείου γράφτηκε από τον Γιάννη Ρίτσο τις ημέρες των γεγονότων της εξέγερσης του Πολυτεχνείου τον Νοέμβριο του 1973.
Η 15 Νοέμβρη θα βρει τον Ρίτσο στις πρώτες γραμμές της μεγάλης διαδήλωσης που ξεκίνησε από το Πολυτεχνείο και έφτασε ως την πλατεία Κλαυθμώνος. Η διαδήλωση θα διαλυθεί από την αστυνομία με βία με τον Ποιητή να μπλοκάρεται ανάμεσα στους φράχτες που έχει στήσει η αστυνομία αλλά δεν θα χτυπηθεί. Ίσως τον αναγνώρισαν και τον σεβάστηκαν. Διαφεύγει και βρίσκει καταφύγιο στα τότε γραφεία του εκδοτικού οίκου Κέδρος σε μια στοά (Πανεπιστημίου και Χαριλάου Τρικούπη). Το ίδιο βράδυ κλείνει η Πατησίων από διαδηλωτές.
Στις 16 Νοεμβρίου επισκέπτεται το σπίτι της Νανάς Καλιανέση όπου ακούν τον παράνομο ερασιτεχνικό σταθμό που έχει στηθεί στον ΕΜΠ των «Ελεύθερων αγωνιζόμενων φοιτητών, των ελεύθερων αγωνιζόμενων Ελλήνων.» Με ρίγη συγκίνησης συνεχίζει την ακρόαση στο σπίτι του, έχει ξεκινήσει η επίθεση στους συγκεντρωμένους με δακρυγόνα και έπειτα με σφαίρες.. κατεβαίνουν τα τανκς.. ένα από αυτά γκρεμίζει την πύλη.. παντού νεκροί και τραυματίες..
Ο Ποιητής με δάκρυα στα μάτια φεύγει για τον Κάλαμο.. εν θερμώ έχει ήδη ξεκινήσει το «Ημερολόγιο μιας εβδομάδας»..






Κυριακή, 16 Νοεμβρίου 2014

Πλάτωνος, Πρωταγόρας : επανάληψη

Portrait Statue Of Plato By John Joseph Photograph



αναλφαβητισμός


1 stous 5 > Activista, ActionAid από ActionAid_Hellas
Οι εθελοντές μας Activista στην Αθήνα σκέφτηκαν να στηρίξουν την εκστρατεία 1GOAL – Εκπαίδευση για Όλους φτιάχνοντας ένα βίντεο για να μας ευαισθητοποιήσουν για το θέμα του αναλφαβητισμού. 1 στους 5 ανθρώπους στον κόσμο δεν μπορεί να γράψει και να διαβάσει. Η ιδέα ξεκίνησε όταν σε μια από τις συναντήσεις της ομάδας αρχίσαμε να φανταζόμαστε πώς θα ήταν η ζωή του καθένα μας αν δεν ήξερε να διαβάζει και να γράφει. Ο Σπύρος Παπαδόπουλος, η Μυρτώ Αλικάκη, ο Πέτρος Λαγούτης, ο Αιμίλιος Χειλάκης και ο Γιάννης Στάνκογλου μας είπαν ναι στην πρόσκλησή μας χωρίς δεύτερη σκέψη κι έτσι ξεκινήσαμε τα γυρίσματα του βίντεο έχοντας σαν ατού τη φιλική συμμετοχή τους. Γράψε κι εσύ το όνομά σου γι αυτούς που δε μπορούν στο www.actionaid.gr/1goal







άγνωστο κείμενο : Δημοσθένους Επιτάφιος, 60, 1


Ἐπειδὴ τοὺς ἐν τῷδε τῷ τάφῳ κειμένους, ἄνδρας ἀγαθοὺς ἐν τῷ πολέμῳ γεγονότας, ἔδοξεν τῇ πόλει δημοσίᾳ θάπτειν καὶ προσέταξεν ἐμοὶ τὸν νομιζόμενον λόγον εἰπεῖν ἐπ’ αὐτοῖς, ἐσκόπουν μὲν εὐθὺς ὅπως τοῦ προσήκοντος ἐπαίνου τεύξονται, ἐξετάζων δὲ καὶ σκοπῶν ἀξίως εἰπεῖν τῶν τετελευτηκότων ἕν τι τῶν ἀδυνάτων ηὕρισκον ὄν. οἳ γὰρ τὴν ὑπάρχουσαν πᾶσιν ἔμφυτον τοῦ ζῆν ὑπερεῖδον ἐπιθυμίαν, καὶ τελευτῆσαι καλῶς μᾶλλον ἠβουλήθησαν ἢ ζῶντες τὴν Ἑλλάδ’ ἰδεῖν ἀτυχοῦσαν, πῶς οὐκ ἀνυπέρβλητον παντὶ λόγῳ τὴν αὑτῶν ἀρετὴν καταλελοίπασιν;
Ασκήσεις
1.      θάπτειν, προσέταξεν, εἰπεῖν, τεύξονται, ἠβουλήθησαν, τελευτῆσαι, καταλελοίπασιν : χρονική αντικατάσταση
2.      ηὕρισκον, ζῶντες, ὄν : να κλιθούν οι προστακτικές όλων των χρόνων
3.      ὑπερεῖδον, ἀτυχοῦσαν : εγκλιτική αντικατάσταση στο γ΄ ενικό ενεστώτα, να κλιθεί η οριστική παρατατικού

Μετάφραση
Όταν η πόλη αποφάσισε να πραγματοποιήσει τη δημόσια ταφή αυτών που είναι θαμμένοι εδώ, οι οποίοι έδειξαν την ανδρεία τους στον πόλεμο, και ανέθεσε σε μένα να εκφωνήσω τον καθιερωμένο λόγο για αυτούς, σκέφτηκα αμέσως με ποιον τρόπο θα τους αποδώσω τον έπαινο που τους ταιριάζει, ενώ όμως εξέταζα και σκεφτόμουν με ποιον τρόπο να μιλήσω για τους νεκρούς όπως τους αξίζει, ανακάλυπτα ότι αυτό είναι ένα πράγμα αδύνατο. Γιατί αυτοί που αψήφησαν την επιθυμία για ζωή που υπάρχει έμφυτη σε όλους και θέλησαν να έχουν έναν ένδοξο θάνατο και όχι κατά τη διάρκεια της ζωής τους να δουν την Eλλάδα να δυστυχεί, δεν μας έχουν αφήσει κληρονομιά την ανδρεία τους, την οποία δεν μπορεί να ξεπεράσει κανένας με τη βοήθεια των λόγων; 
Μτφρ. Α. Τυφλόπουλος – Επιμ. Δ. Ιακώβ. 2006. Στο Ανθολόγιο Αρχαίων Ελληνικών Κειμένων. Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.

Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2014

αφιέρωμα στο Γιάννη Ρίτσο

Γιάννης Ρίτσος : 1 Μαΐου 1909 – 11 Νοεμβρίου 1990


Γιάννης Ρίτσος - Ἐπιλογικό

Νὰ μὲ θυμόσαστε - εἶπε. Χιλιάδες χιλιόμετρα περπάτησα
χωρὶς ψωμί, χωρίς νερό, πάνω σὲ πέτρες κι ἀγκάθια,
γιὰ νὰ σᾶς φέρω ψωμὶ καὶ νερὸ καὶ τριαντάφυλλα.
Τὴν ὀμορφιὰ
Ποτές μου δὲν τὴν πρόδωσα. Ὅλο τὸ βιός μου τὸ μοίρασα δίκαια.
Μερτικὸ ἐγὼ δὲν κράτησα. Πάμπτωχος. Μ᾿ ἕνα κρινάκι τοῦ ἀγροῦ
τὶς πιὸ ἄγριες νύχτες μας φώτισα. Νὰ μὲ θυμᾶστε.

Καὶ συγχωρᾶτε μου αὐτὴ τὴν τελευταῖα μου θλίψη:

Θἄθελα
ἀκόμη μιὰ φορὰ μὲ τὸ λεπτὸ δρεπανάκι τοῦ φεγγαριοῦ νὰ θερίσω
ἕνα ὥριμο στάχυ. Νὰ σταθῶ στὸ κατώφλι, νὰ κοιτάω,
καὶ νὰ μασῶ σπυρὶ σπυρὶ τὸ στάρι μὲ τὰ μπροστινά μου δόντια
θαυμάζοντας κι εὐλογώντας τοῦτον τὸν κόσμο ποὺ ἀφήνω,
θαυμάζοντας κι Ἐκεῖνον ποὺ ἀνεβαίνει τὸ λόφο στὸ πάγχρυσο λιόγερμα. Δέστε:
Στὸ ἀριστερὸ μανίκι του ἔχει ἕνα πορφυρὸ τετράγωνο μπάλωμα. Αὐτὸ
δὲν διακρίνεται πολὺ καθαρά. Κι ἤθελα αὐτὸ προπάντων νὰ σᾶς δείξω.


Κι ἴσως γι᾿ αὐτὸ προπάντων θ᾿ ἄξιζε νὰ μὲ θυμᾶστε.









18  λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας 

1) Αναβάφτιση 
Λόγια φτωχά βαφτίζονται στην πίκρα και στο κλάιμα
βγάζουν φτερά και πέτονται πουλιά και κελαηδάνε

Και κειος ο λόγος ο κρυφός της λευτεριάς ο λόγος
αντίς φτερά βγάζει σπαθιά και σκίζει τους αγέρες

2) Κουβέντα με ένα λουλούδι 

Κυκλαδινό κυκλάμινο στου βράχου τη σχισμάδα
πού βρήκες χρώματα κι ανθείς πού μίσχο και σαλεύεις

Μέσα στο βράχο σύναξα το γαίμα στάλα στάλα
μαντήλι ρόδινο έπλεξα κι ήλιο μαζεύω τώρα


3) Καρτέρεμα
Έτσι με το καρτέρεμα μεγάλωσαν οι νύχτες
που το τραγούδι ρίζωσε και ψήλωσε σαν δέντρο

Κι αυτοί μες απ' τα σίδερα κι αυτοί μακριά στα ξένα
κάνουν πικρό να βγάλουν το "αχ" και βγαίνει φύλλο λεύκας 
4) Λαός
Μικρός λαός και πολεμά δίχως σπαθιά και βόλια
για όλου του κόσμου το ψωμί το φως και το τραγούδι

Κάτω απ' τη γλώσσα του κρατεί τους βόγγους και τα ζήτω
κι αν κάνει πως τα τραγουδεί ραγίζουν τα λιθάρια

5) Μνημόσυνο
Στη μια γωνιά στέκει ο παππούς στην άλλη δέκα εγγόνια
και στο τραπέζι εννιά κεριά μπηγμένα στο καρβέλι

Μάνες τραβάνε τα μαλλιά και τα παιδιά σωπαίνουν
κι απ' το φεγγίτη η Λευτεριά τηρά κι αναστενάζει

6) Αυγή 
Λιόχαρη μεγαλόχαρη της άνοιξης αυγούλα
και που 'χει μάτια να σε ιδεί να σε καλωσορίσει

Δυο κάρβουνα στο θυμιατό και δυο κουκιά λιβάνι
κι ένας σταυρός από καπνιά στ' ανώφλι της πατρίδας

7) Δε φτάνει
Σεμνός και λιγομίλητος εθαύμαζε την πλάση
κι η σπάθα τον κεραύνωσε κι ως λιόντας εβρυχήθη

Τώρα δε φτάνει του η φωνή δε φτάνει του η κατάρα
για να λαλήσει το σωστό του πρέπει καριοφίλι

8) Πράσινη μέρα
Πράσινη μέρα λιόβολη καλή πλαγιά σπαρμένη
κουδούνια και βελάσματα μυρτιές και παπαρούνες

Η κόρη πλέκει τα προικιά κι ο νιος πλέκει καλάθια
και τα τραγιά γιαλό γιαλό βοσκάνε τ' άσπρο αλάτι

9) Συλλείτουργο
Κάτω απ' τις λεύκες συντροφιά πουλιά και καπετάνιοι
συλλείτουργο αρχινήσανε με τον καινούργιο Μάη

Τα φύλλα φέγγουνε κεριά στ' αλώνι της πατρίδας
κι ένας αϊτός από ψηλά διαβάζει το βαγγέλιο

10) Το νερό
Του βράχου λιγοστό νερό απ' τη σιωπή αγιασμένο
απ' το καρτέρι του πουλιού τη σκιά της πικροδάφνης

Κρυφά το πίνει η κλεφτουριά και το λαιμό σηκώνει
σαν το σπουργίτι και βλογά τη φτωχομάνα Ελλάδα

11) Το κυκλάμινο
Μικρό πουλί τριανταφυλλί δεμένο με κλωστίτσα
με τα σγουρά φτεράκια του στον ήλιο πεταρίζει

Κι αν το τηράξεις μια φορά θα σου χαμογελάσει
κι αν το τηράξεις δυο και τρεις θ' αρχίσεις το τραγούδι


12) Λιγνά Κορίτσια
Λιγνά κορίτσια στο γιαλό μαζεύουνε τ' αλάτι
σκυφτά πολύ, πικρά πολύ -το πέλαο δεν το βλέπουν

Κ' ένα πανί, λευκό πανί, τους γνέφει στο γαλάζιο
κι απ' το που δεν το αγνάντεψαν μαυρίζει απ' τον καημό του

13) Τ' άσπρο ξωκλήσι
Τ' άσπρο ξωκλήσι στην πλαγιά κατάγναντα στον ήλιο
πυροβολεί με το μικρό στενό παράθυρό του

Και την καμπάνα του αψηλά στον πλάτανο δεμένη
την εκουρντίζει ολονυχτίς για του Αη Λαού τη σκόλη

14) Επιτύμβιο
Το παλικάρι που 'πεσε με ορθή την κεφαλή του
δεν το σκεπάζει η γης ογρή σκουλήκι δεν τ' αγγίζει

Φτερό στη ράχη του ο σταυρός κι όλο χυμάει τ' αψήλου
και σμίγει τους τρανούς αϊτούς και τους χρυσούς αγγέλους

15) Εδώ το φως
Σε τούτα εδώ τα μάρμαρα κακιά σκουριά δεν πιάνει
μηδέ αλυσίδα στου Ρωμιού και στ' αγεριού το πόδι

Εδώ το φως εδώ ο γιαλός χρυσές γαλάζιες γλώσσες
στα βράχια ελάφια πελεκάν τα σίδερα μασάνε

16) Το χτίσιμο
Το σπίτι αυτό πώς θα χτιστεί τις πόρτες ποιος θα βάλει
που ‘ναι τα χέρια λιγοστά κι ασήκωτες οι πέτρες

Σώπα τα χέρια στη δουλειά τρανεύουν κι αυγαταίνουν
και μην ξεχνάς ολονυχτίς βοηθάν κι οι αποθαμένοι

17) Ο ταμένος
Εδώ σωπαίνουν τα πουλιά σωπαίνουν κι οι καμπάνες
σωπαίνει κι ο πικρός Ρωμιός μαζί με τους νεκρούς του

Και απα στην πέτρα της σιωπής τα νύχια του ακονίζει
μονάχος κι αβοήθητος της λευτεριάς ταμένος

18) Τη ρωμιοσύνη μην την κλαις
Τη ρωμιοσύνη μην την κλαις εκεί που πάει να σκύψει
με το σουγιά στο κόκκαλο με το λουρί στο σβέρκο

Νάτη πετιέται απο ξαρχής κι αντριεύει και θεριεύει
και καμακώνει το θεριό με το καμάκι του ήλιου. 


βεβαιώσεις πιστοποίησης α' και β' επιπέδου


Προκειμένου να προχωρήσει η έκδοση των Βεβαιώσεων Πιστοποίησης Α’ και Β' Επιπέδου ΤΠΕ για τους εκπαιδευτικούς που ολοκλήρωσαν επιτυχώς τις αντίστοιχες δοκιμασίες πιστοποίησης των παρακάτω περιόδων:
  • 3ης περιόδου πιστοποίησης Α’ επιπέδου ΤΠΕ (Μάιος – Ιούλιος 2012)
  • 4ης περιόδου πιστοποίησης Α’ επιπέδου ΤΠΕ (Ιούνιος – Ιούλιος 2013),
  • 2ης περιόδου πιστοποίησης Β' Επιπέδου ΤΠΕ (Δεκέμβριος 2011 - Φεβρουάριος 2012) και
  • 3ης περιόδου πιστοποίησης Β' Επιπέδου ΤΠΕ (Μάιος – Σεπτέμβριος 2013)
στο πλαίσιο της Πράξης «Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών για την Αξιοποίηση και Εφαρμογή των ΤΠΕ στη Διδακτική Πράξη» του Ε.Π. «Εκπαίδευση & Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ, η οποία υλοποιείται με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ελληνικού Δημοσίου,
καλούνται οι δικαιούχοι εκπαιδευτικοί να ελέγξουν και εάν χρειάζεται να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία τους που είναι καταχωρισμένα στο Πληροφοριακό Σύστημα του έργου.
Η Βεβαίωση Πιστοποίησης κάθε εκπαιδευτικού θα αποσταλεί στην Διεύθυνση Εκπαίδευσης που ανήκει η θέση υπηρεσίας του, σύμφωνα με τα δηλωμένα στοιχεία στο Πληροφοριακό Σύστημα της Πράξης.
Συγκεκριμένα θα πρέπει οι δικαιούχοι εκπαιδευτικοί, το αργότερο μέχρι την Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2014:
  • να επισκεφθούν το Πληροφοριακό Σύστημα της Πράξης, στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://b-epipedo2.cti.gr/mis
να ελέγξουν, να συμπληρώσουν (εάν λείπουν) και να επικαιροποιήσουν (εάν έχουν αλλάξει), προσωπικά τους στοιχεία πχ διεύθυνση, e-mail, αριθμός τηλεφώνου κ.α. ή στοιχεία σχετικά με την εργασία τους πχοργανική θέση, θέση υπηρεσίας (στην παραπάνω διεύθυνση ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να επιλέξει: «Διαχείριση στοιχείων χρήστη» => «Τροποποίηση προσωπικών στοιχείων» και «Τροποποίηση στοιχείων ειδικότητας» και πρέπει να πατήσει το κουμπί «Καταχώρηση», προκειμένου να καταχωριστούν στο σύστημα τα νέα στοιχεία).
Για την είσοδό των εκπαιδευτικών στο πληροφοριακό σύστημα, προκειμένου να συμπληρώσουν τα παραπάνω στοιχεία, πρέπει να χρησιμοποιηθούν οι κωδικοί που ήδη έχουν στη διάθεσή τους από τη συμμετοχή τους στις εξετάσεις πιστοποίησης Α’ επιπέδου ΤΠΕ ή/και από την συμμετοχή τους στην επιμόρφωση Β' επιπέδου ΤΠΕ. Σε περίπτωση απώλειας των κωδικών, είναι διαθέσιμη στην αρχική σελίδα του Πληροφοριακού Συστήματος η λειτουργία «Ανάκτηση Κωδικών».
Για την αντιμετώπιση οποιουδήποτε προβλήματος σχετικά με την παραπάνω διαδικασία, λειτουργεί το ηλεκτρονικό έντυπο υποβολής ερωτήματος που είναι διαθέσιμο στον κόμβο του έργου (http://b-epipedo2.cti.gr επιλέξτε: «Help Desk»).
Σχετικά με τη παραλαβή των Βεβαιώσεων, θα αναρτηθεί σχετική ανακοίνωση στον Κόμβο Πληροφόρησης της Πράξης: http://b-epipedo2.cti.gr μόλις οι βεβαιώσεις είναι διαθέσιμες.


6η επιμορφωτική περίοδος β' επιπέδου

Δημοσιεύθηκε Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τα Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης (Κ.Σ.Ε.) για την υλοποίηση επιμορφωτικών προγραμμάτων κατά την 6η επιμορφωτική περίοδο (προβλεπόμενη έναρξη: Δεκέμβριος 2014) της Πράξης «Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη» του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ (2007-2013), που υλοποιείται με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και του Ελληνικού Δημοσίου.
Η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για τα ενδιαφερόμενα ΚΣΕ είναι η Τρίτη 18/11/2014 και ώρα 12:00.
Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε το κείμενο της Πρόσκλησης

Δευτέρα, 10 Νοεμβρίου 2014

Ας προετοιμαζόμαστε σιγά σιγά για τα Χριστούγεννα!!

Ένα χριστουγεννιάτικο γερμανικό τραγουδάκι για να προετοιμαζόμαστε σιγά σιγά για τις ημέρες των Χριστουγέννων!! Καλή ακρόαση και στους μαθητές των γερμανικών του σχολείου μας, καλή εξάσκηση!! Ακολυθούν οι στίχοι και το βίντεο!


Maria durch ein' Dornwald ging
(Die Originalstrophen von 1850)

Maria durch ein' Dornwald ging.
Kyrieleison.
Maria durch ein´ Dornwald ging,
Der hat in sieben Jahren kein Laub getragen!
Jesus und Maria!

Was trug Maria unter ihrem Herzen?
Kyrieleison.
Ein kleines Kindlein ohne Schmerzen,
Das trug Maria unter ihrem Herzen!
Jesus und Maria!

Da hab'n die Dornen Rosen getragen,
Kyrieleison.
Als das Kindlein durch den Wald getragen!
Da haben die Dornen Rosen getragen!
Jesus und Maria!

Wie soll dem Kind sein Name sein?
Kyrieleison.
Der Name, der soll Christus sein,
Das war vom Anfang der Name sein!
Jesus und Maria!

Wer soll dem Kind sein Täufer sein?
Kyrieleison.
Das soll der Sanct Johannis sein,
Der soll dem Kind sein Täufer sein!
Jesus und Maria!

Was kriegt das Kind zum Pathengeld?
Kyrieleison.
Den Himmel und die ganze Welt,
Die kriegt das Kind zum Pathengeld.
Jesus und Maria!

Wer hat erlös’t die Welt allein?
Kyrieleison.
Das hat gethan das Christkindlein,
Das hat erlös’t die Welt allein! -
Jesus und Maria!



Κι ένα ακόμη:

Κυριακή, 9 Νοεμβρίου 2014

τα φύλα στη λογοτεχνία - "Πατέρα στο σπίτι", Αλ. Παπαδιαμάντη





Φύλλο εργασίας
α : τόπος - χρόνος
1.      Να εντοπίσετε τα πρόσωπα του διηγήματος. Ποιες είναι οι σχέσεις τους;
2.      Να προσδιορίσετε τον τόπο του διηγήματος.
3.      Να επισημάνετε το χρόνο κατά τον οποίο διαδραματίζεται η ιστορία.
4.      Να εντοπίσετε τις χρονικές μετατοπίσεις.

β : χαρακτήρες
1.      Να σκιαγραφήσετε το χαρακτήρα του πατέρα, της μητέρας και του μπακάλη. Να αναφέρεται σχετικά χωρία του κειμένου.
2.      Ποιος είναι ο ρόλος του κυρ – Ζάχου του Ξεφαντούλη στην εξέλιξη του διηγήματος; Να εντάξετε τη συμπεριφορά του στα αντίστοιχα στερεότυπα της εποχής.
3.      Πώς διαγράφεται η σχέση των δύο συζύγων; Να την αιτιολογήσετε με βάση τα στερεότυπα της εποχής και να αναφέρετε χωρία του κειμένου που σχετίζονται.

γ : αφήγηση
1.      Να εντοπίσετε τον αφηγητή της ιστορίας. Είναι δραματοποιημένος;
2.      Σε ποιο σημείο του κειμένου υπάρχει εγκιβωτισμένη αφήγηση;
3.      Να αφηγηθείτε την ιστορία σε ένα φίλο σας με τη «φωνή» του μπακάλη ή του κουμπάρου.

δ : περιεχόμενο του κειμένου σε σχέση με τη σημερινή εποχή
1.      Το κείμενο ανήκει στα «Αθηναϊκά διηγήματα» του Παπαδιαμάντη που εκφράζουν εμφανώς τον κοινωνικό του προβληματισμό. Πώς διακρίνεται το στοιχείο αυτό στο συγκεκριμένο διήγημα;
2.      Ποια στοιχεία της Αθηναϊκής κοινωνίας διακρίνετε στο διήγημα;
3.      Να εντοπίσετε στο κείμενο στοιχεία της ζωής των λαϊκών στρωμάτων εκείνης της εποχής.
4.      Ποια είναι η θέση της γυναίκας την εποχή αυτή;
5.      Να γράψετε ένα κείμενο δύο παραγράφων για τη σχέση του ζευγαριού στο διήγημα. Παρατηρούνται αλλαγές στις σχέσεις των δύο φύλων στη σύγχρονη εποχή;


δείτε και διδακτικό σενάριο β' λυκείου



Σάββατο, 8 Νοεμβρίου 2014

η είδηση και το σχόλιο - ερωτήσεις ΚΕΕ















είδηση - σχόλιο

Φύλλο εργασίας
Δραστηριότητες
  1. Να διαβάσετε τα πρωτοσέλιδα των αυριανών εφημερίδων στην ακόλουθη διεύθυνση http://www.zougla.gr/media/article/ta-protoselida-ton-kiriakatikon-efimeridon-1096847 . Να καταγράψετε 5 τίτλους με απλή ανακοίνωση μιας είδησης και 5 τίτλους με σχόλιο. Ποιοι τίτλοι υπερτερούν (με σχόλιο ή χωρίς); Γιατί, κατά τη γνώμη σας συμβαίνει αυτό;

2.      Να συγκρίνετε τα κείμενα ως προς : το θέμα, την είδηση, το σχόλιο (όπου υπάρχει). Να καταγράψετε τα συμπεράσματά σας σχετικά με την παρουσίαση μιας είδησης και το σχολιασμό της σε μία παράγραφο με σύγκριση και αντίθεση.

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

Σύμφωνα με το Έκτακτο Δελτίο Πρόγνωσης Επικίνδυνων Καιρικών Φαινομένων που εκδόθηκε σήμερα Παρασκευή 07/11/2014 από την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (ΕΜΥ), σημαντική επιδείνωση θα παρουσιάσει ο καιρός σήμερα Παρασκευή (07-11-2014) από το απόγευμα στη Δυτική Ελλάδα με ισχυρές βροχές και καταιγίδες, οι οποίες μέχρι αργά τη νύχτα θα επεκταθούν στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας.

Νέο κύμα κακοκαιρίας, "οχυρώνονται" στη δυτική Αττική
Συναγερμός ενόψει νέου κύματος κακοκαιρίας

Αντ1, δελτίο ειδήσεων 8/11/2014
Απενεργοποιήθηκε η υδάτινη «βόμβα» που απειλούσε τη χώρα
Ακούμε μπουμπουνητά και τρέμει το φυλλοκάρδι μας
Κινητοποίηση του μηχανισμού και αυτοσχέδια οχυρωματικά έργα από τους κατοίκους της περιοχής

Περιμένοντας όλη νύχτα, την Θεομηνία


Ο εκτροχιασμός του τρένου, που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Αθήνα, έγινε στις 2.32΄τα ξημερώματα, κοντά στο σταθμό της Λιλαίας κοντά στην Αμφίκλεια[…]Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο εκτροχιασμός οφείλεται σε κατολίσθηση εξαιτίας των έντονων καιρικών φαινομένων με ισχυρές βροχοπτώσεις που επικρατούσαν στην περιοχή.

3.  Μελετήστε τα κείμενα που ακολουθούν. Να εντοπίσετε προτάσεις στην ενεργητική φωνή και στην παθητική. Να μετατρέψετε την ενεργητική σε παθητική και αντίστροφα. Τι επιτυγχάνεται με τη χρήση της ενεργητικής και τι με τη χρήση της παθητικής φωνής;

o   Ιστορίες συνωμοσίας και μυθεύματα κατακλύζουν τις μηχανές αναζήτησης
o   Πώς ένα δάνειο που δόθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια κατέληξε μέσω αυστριακής τράπεζας στο Λουξεμβούργο αφήνοντας κέρδος 100%
o   Διαβεβαιώσεις ότι θα εφαρμοστεί η ρύθμιση που δίνει τη δυνατότητα αποπληρωμής των οφειλών προς το δημόσιο με διακανονισμό έως και 100 δόσεων παρέχει το υπουργείο Οικονομικών. Είχαν προηγηθεί δημοσιεύματα που ήθελαν την τρόικα να ζητεί την απόσυρση της ρύθμισης.
o   Η «καυτή έδρα» του Ερυθρού Αστέρα δεν αποτέλεσε εμπόδιο στον Ολυμπιακό, που νίκησε στην «Κόνμπανκ Αρένα» τον Ερυθρό Αστέρα με 62-57 και έχει το απόλυτο στην φάση των ομίλων της Ευρωλίγκας με 4 νίκες σε ισάριθμα ματς.
o   Αποδίδοντας...σεμιναριακό μπάσκετ για δεύτερο διαδοχικό ματς στην Ευρωλίγκα, ο Παναθηναϊκός διέλυσε με 90-63 και την Αρμάνι Μιλάνο, στο πλαίσιο της 4ης αγωνιστικής του 3ου ομίλου της διοργάνωσης.
o   Η πρεσβεία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας σε συνεργασία με τους «Ερευνητές» της Καθημερινής, προσκαλεί και φέτος το κοινό να συμμετάσχει σε διαγωνισμό ζωγραφικής για τη δημιουργία της ευχετήριας κάρτας Χριστουγέννων της πρεσβείας.
o   «Η Μουσική των Χριστουγέννων» είναι το θέμα του μεγάλου διαγωνισμού ζωγραφικής, ο οποίος απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 6 έως 12 ετών.
Η κάρτα που θα διακριθεί στο διαγωνισμό θα ταξιδέψει με τη σφραγίδα της πρεσβείας, είτε ταχυδρομικά, είτε ως e-card σε πάρα πολλούς παραλήπτες για να μεταφέρει τις πιο όμορφες ευχές της χρονιάς.  Επιπλέον, ο νικητής θα ταξιδέψει για 4 ημέρες στο Χριστουγεννιάτικο Μόναχο και θα παρακολουθήσει από κοντά την κλασική παράσταση του «Καρυοθραύστη».
(αποσπάσματα από τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, 8/11/2014)

Να γράψετε ένα άρθρο για ένα θέμα της επικαιρότητας χρησιμοποιώντας ρήματα στην παθητική φωνή. Να φροντίσετε η είδηση να διαπλέκεται με κάποιο σχόλιο. Να δώσετε έναν τίτλο στο κείμενό σας με μεταφορική/ συνυποδηλωτική σημασία. (150 – 200 λέξεις)