Blogger Widgets

Τρίτη, 29 Σεπτεμβρίου 2015

Ξενοφώντας, Βιβλίο 2. Κεφάλαιο 1. §20 -26

 Μετάφραση 

(20) Οι Αθηναίοι πλέοντας από κοντά, αγκυροβόλησαν στον Ελαιούντα της Χερσονήσου με εκατόν ογδόντα πλοία. Εκεί λοιπόν, ενώ γευμάτιζαν, τους αναγγέλλονται τα γεγονότα τα σχετικά με τη Λάμψακο και αμέσως ανοίχτηκαν (στο πέλαγος) για τη Σηστό.
(21) Από εκεί αμέσως μόλις εφοδιάστηκαν με τρόφιμα έπλευσαν προς τους Αιγός ποταμούς απέναντι από τη Λάμψακο. Ο Ελλήσποντος στο σημείο αυτό είχε πλάτος περίπου δεκαπέντε  στάδια. Κι εκεί δειπνούσαν.
(22) Και ο Λύσανδρος την επόμενη νύχτα, μόλις ξημέρωνε, έδωσε σήμα να μπουν στα πλοία, αφού προγευματίσουν και αφού έκανε όλες τις ετοιμασίες σαν για ναυμαχία και τοποθέτησε προστατευτικά παραπετάσματα (στα πλάγια των πλοίων), προειδοποίησε να μην κινηθεί κανείς από την παράταξη ούτε να ανοιχτεί στο πέλαγος.
(23) Οι Αθηναίοι, την ώρα που ανέτειλε ο ήλιος, παρατάχθηκαν στο λιμάνι κατά μέτωπο σαν για ναυμαχία. Επειδή όμως ο Λύσανδρος δεν έβγαλε τα πλοία για να τους αντιμετωπίσει και (επειδή) ήταν αργά, απέπλευσαν πάλι προς τους Αιγός ποταμούς.
(24) Και ο Λύσανδρος διέταξε τα γρηγορότερα από τα πλοία να ακολουθήσουν τους Αθηναίους όταν αποβιβαστούν, αφού παρακολουθήσουν τι κάνουν, να αποπλεύσουν και να του το αναγγείλουν . Και προηγουμένως δεν αποβίβασε τους στρατιώτες από τα πλοία, πριν επιστρέψουν τα ταχύπλοα. Αυτά έκανε για τέσσερις ημέρες ˙ και οι Αθηναίοι ανοίγονταν στη θάλασσα για να τον αντιμετωπίσουν.
(25) Ο Αλκιβιάδης επειδή (ή όταν) παρατήρησε από τα τείχη ότι οι Αθηναίοι αγκυροβολούσαν σε παραλία και μακριά από κάθε πόλη και ότι προμηθεύονταν τρόφιμα από τη Σηστό που απείχε δεκαπέντε στάδια από τα πλοία, ενώ τους εχθρούς ότι (αγκυροβολούσαν)  σε λιμάνι και ότι είχαν τα πάντα κοντά σε πόλη, είπε ότι δεν αγκυροβόλησαν σε καλό σημείο και τους προέτρεψε να αλλάξουν αγκυροβόλι στη Σηστό κοντά σε λιμάνι και σε πόλη ˙ εκεί, αν βρίσκεστε, θα ναυμαχήσετε, είπε, όταν θελήσετε.
(26) Οι στρατηγοί όμως και κυρίως ο Τυδέας και ο Μέναδρος, τον πρόσταξαν να φύγει ˙ γιατί (του  είπαν) ότι τώρα ήταν οι ίδιοι στρατηγοί και όχι εκείνος. Και αυτός έφυγε γρήγορα.


Σχόλια

Γεύματα των αρχαίων Ελλήνων : ἄριστον (πρωινό ή μεσημεριανό), δεῖπνον (απογευματινό ή βραδινό)

όρθρος : Η ημέρα χωριζόταν σε τρία μέρη. α) ὄρθρος, πρωί και πλήθουσα ἀγορά, β) μεσημβρία ή μέση ἡμέρα ή μέσον ἡμέρας, γ) δείλη πρωία και δείλη ὸψίη ή ὸψία ή ὸψέ

παραβλήματα ήταν παραπετάσματα από δέρμα για  την προστασία των πλοίων από τα βέλη

ναῦς ή τριήρης : μακρόστενο πολεμικό πλοίο με τρεις σειρές κουπιά

Ο Ξενοφώντας εναλλάσσει στην αφήγησή του τον παρατατικό με τον αόριστο, όμως κάνει χρήση δευτερευουσών προτάσεων, μετοχών και απαρεμφάτων κάνοντας το λόγο του πιο σύνθετο.

Οι Αθηναίοι βιάζονται να ναυμαχήσουν έχοντας σιγουριά στις δυνάμεις τους (μπορεί να γίνει λόγος και για την ύβρη των στρατηγών, δεν δέχονται τις παραινέσεις του διορατικού και ευφυούς  Αλκιβιάδη παρόλο που είναι σωστές). Αντίθετα, ο Λύσανδρος είναι πιο μεθοδικός με στρατηγικό σχέδιο, αποφεύγει να αντιμετωπίσει άμεσα τους Αθηναίους και χρησιμοποιεί κατασκόπους, για να πετύχει το σχέδιό του.

Ερωτήσεις

α) Ποια η σημασία του ναυτικού στην διεξαγωγή του πολέμου;
β) Ποιες ικανότητες πρέπει να έχει ένας ικανός στρατηγός;

Μελετήστε περισσότερα για τον Αλκιβιάδη




Δευτέρα, 28 Σεπτεμβρίου 2015

mathesis : δωρεάν διαδικτυακά μαθήματα


Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης (ΠΕΚ) εγκαινιάζουν σύντομα ένα τελείως νέο τμήμα τους, το Κέντρο Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων – Mathesis. ToMathesis είναι το πρώτο τέτοιο Κέντρο στην Ελλάδα και φιλοδοξεί να προσφέρει μαθήματα στο επίπεδο των καθιερωμένων διεθνών προτύπων. Δηλαδή με την ίδια προσήλωση στην ποιότητα που επιδιώξαμε να χαρακτηρίζει και τις έντυπες εκδόσεις των ΠΕΚ εδώ και πολλά χρόνια.
Τα μαθήματα είναι βιντεοσκοπημένα στο στούντιο του Mathesis και προσφέρονται μέσω της πλήρως εξελληνισμένης εκδοχής της πλατφόρμας OpenEdX που χρησιμοποιούν για τα διαδικτυακά τους μαθήματα το Harvard και το ΜΙΤ. Όπως και τα διεθνή MOOCs (Massive Open Online Courses), τα μαθήματα του Mathesis απευθύνονται όχι μόνο σε φοιτητές και επαγγελματίες επιστήμονες αλλά και σε κάθε μορφωμένο πολίτη με επιστημονικά ενδιαφέροντα και πνευματικές ανησυχίες.
Η εγγραφή στα μαθήματα είναι ανοικτή και δωρεάν για όλους, ενώ μετά το πέρας της επιτυχούς παρακολούθησής τους δίδεται στους διαδικτυακούς φοιτητές σχετική βεβαίωση παρακολούθησης.
Στέφανος Τραχανάς
Πρόεδρος της εκδοτικής επιτροπής των ΠΕΚ και διευθυντής του Mathesis
Υ.Γ. Ανεξάρτητα από το χρόνο επίσημης έναρξης ενός μαθήματος, οι εγγραφές είναι ανοικτές από τώρα και είναι προσβάσιμη τουλάχιστον η 1η εβδομάδα όλων των μαθημάτων


Οδηγίες διδασκαλίας μαθημάτων Γ' τάξης ΓΕΛ και Δ' Εσπερινού ΓΕΛ για το σχολικό έτος 2015 - 2016

Οι οδηγίες αφορούν τα μαθήματα: Νεοελληνική Λογοτεχνία (Γενικής Παιδείας), Γ΄ Τάξης Ημερησίου ΓΕΛ και Δ΄ Τάξης Εσπερινού ΓΕΛ Θρησκευτικά, Γ΄ Τάξης Ημερησίου ΓΕΛ και Δ΄ Τάξης Εσπερινού ΓΕΛ Ιστορία Κοινωνικών Επιστημών, Γ΄ Τάξης Ημερησίου ΓΕΛ Ξένη Γλώσσα, Γ΄ Τάξης Ημερησίου ΓΕΛ Φυσική Αγωγή, Γ΄ Τάξης Ημερησίου ΓΕΛ Κοινωνιολογία, Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών και Ομαδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής Γ΄ Τάξης Ημερησίου ΓΕΛ και Δ΄ Τάξης Εσπερινού ΓΕΛ Λογοτεχνία, Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών Γ΄ Τάξης Ημερησίου ΓΕΛ και Δ΄ Τάξης Εσπερινού ΓΕΛ Ιστορία, Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής Γ΄ Τάξης Ημερησίου ΓΕΛ Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (ΑΕΠΠ), Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών Γ΄ Τάξης Ημερησίου ΓΕΛ Ιστορία, Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής Δ΄ Τάξης Εσπερινού ΓΕΛ Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (ΑΕΠΠ), Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών Δ΄ Τάξης Εσπερινού ΓΕΛ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ Ιστορία της Τέχνης, Γ΄ Τάξης Ημερησίου ΓΕΛ Ελεύθερο Σχέδιο, Γ΄ Τάξης Ημερησίου ΓΕΛ Γραμμικό Σχέδιο, Γ΄ Τάξης Ημερησίου ΓΕΛ Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων και Υπηρεσιών, Γ΄ Τάξης Ημερησίου ΓΕΛ.
Πατήστε στον ακόλουθο σύνδεσμο.


Τρίτη, 22 Σεπτεμβρίου 2015

Ξενοφώντας, Βιβλίο 2. Κεφάλαιο 1. §16 – 19



Λύσανδρος, Εκδοτική Αθηνών


Μετάφραση 

(16) Οι Αθηναίοι εξορμώντας από τη Σάμο (ή έχοντας ως ορμητήριο τη Σάμο), λεηλατούσαν τη χώρα του βασιλιά και έπλεαν εναντίον της Χίου και της Εφέσου και προετοιμάζονταν για ναυμαχία και εξέλεξαν, επιπλέον από τους υπάρχοντες στρατηγούς, τον Μένανδρο, τον Τυδέα, τον Κηφισόδοτο.
(17) Ο Λύσανδρος απέπλευσε από τη Ρόδο παραπλέοντας την Ιωνία προς τον Ελλήσποντο με σκοπό τον απόπλου των πλοίων και τις πόλεις που είχαν αποστατήσει από αυτούς. Και οι Αθηναίοι ανοίχτηκαν έξω στο πέλαγος ˙  γιατί η Ασία ήταν εχθρική σ’ αυτούς.
 (18) Ο Λύσανδρος από την Άβυδο κατευθυνόταν προς τη Λάμψακο που ήταν σύμμαχος των Αθηναίων ˙ και οι Αβυδηνοί και οι υπόλοιποι προχωρούσαν πεζοί (από τη στεριά)˙  αρχηγός τους ήταν ο Θώρακας ο Λακεδαιμόνιος.
(19) Αφού επιτέθηκαν στην πόλη την κυριεύουν με έφοδο και τη λεηλάτησαν, επειδή ήταν πλούσια και γεμάτη με κρασί και σιτάρι και άλλα εφόδια (αναγκαία) ˙ και ο Λύσανδρος άφησε ελεύθερους τους πολίτες.
Εργασία
Να συμπληρώσετε στον ακόλουθο πίνακα την πορεία και τις ενέργειες των δύο αντιπάλων.

αντίπαλοι
Λύσανδρος
Αθηναίοι
αφετηρία
ἐκ τῆς Ῥόδου
ἐξ Ἀβύδου
ἐκ τῆς Σάμου 
πορεία



κατεύθυνση



σκοποί - ενέργειες














 πηγές 

χάρτες




Δευτέρα, 21 Σεπτεμβρίου 2015

εισαγωγή στον Ξενοφώντα

«Children», η σκοτεινή πλευρά της εκπαίδευσης


Το «Children» είναι μια μικρή ταινία κινουμένων σχεδίων που εξερευνά τη σκοτεινή πλευρά της εκπαίδευσης. Δημιουργήθηκε από τον Ιάπωνα εικονογράφο Okada ​​Takuya, και απεικονίζει έναν γκρίζο κόσμο, μια γκρίζα γειτονιά, ένα γκρίζο σχολείο με γκρι τάξεις. Σε αυτό κάθονται σε σειρές γκρι παιδιά, που ξεχωρίζουν μεταξύ τους από τον αριθμό στη σφραγίδα που βρίσκεται στο κεφάλι τους.
Είναι μια ταινία που προκαλεί τη σκέψη με πολλούς τρόπους, εξετάζοντας τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά ΔΕΝ αντιμετωπίζονται ως άτομα εντός του εκπαιδευτικού συστήματος, και πώς μπαίνουν σε καλούπια, σαν τα πρόβατα. Μας αναγκάζει, επίσης, να εξετάσουμε την τεράστια πίεση που δέχονται τα παιδιά από τη στιγμή που ξεκινούν το σχολείο, και πόσο βαρετές μπορεί να είναι οι σπουδές τους.
Πού χωράει το παιχνίδι με τόση εργασία και μελέτη για τις εξετάσεις;
Πώς η πίεση του να πάρουν ΑΡΙΣΤΑ, τα επηρεάζει ψυχικά;
Τα γκρίζα παιδιά κάθονται ήσυχα μέρα με τη μέρα, εργάζονται σκληρά για να πάρουν τους καλύτερους βαθμούς, για να κερδίσουν την επιβράβευση του δασκάλου τους.

Ένα αγόρι αισθάνεται την πίεση να ξεχειλίζει μέσα του, καθώς περιμένει στην ουρά για να πάρει τα αποτελέσματα από τις εξετάσεις. Εκρήγνυται ως αντίδραση ενάντια στην συνεχή πίεση, εμπνέοντας και τους υπόλοιπouς μαθητές να κάνουν το ίδιο …

πηγή : http://paidis.com

Δευτέρα, 14 Σεπτεμβρίου 2015

Αρχές Φιλοσοφίας Β' Λυκείου, κεφ. 1.1, Ξεκινώντας από την απορία

Η ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ


ΦIΛΟΣΟΦΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ

o   γενικά και παράδοξα, άσκηση γοητείας
o η ενασχόληση με τα φιλοσοφικά ερωτήματα μας οδηγεί στη διερεύνηση των ορίων της σκέψης μας (όξυνση κριτικής ικανότητας)
o   οριακά, θεμελιώδη ή έσχατα
o   ανοιχτά

ΟΡΙΣΜΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ

Φιλοσοφία είναι η σκέψη πάνω στην ίδια τη σκέψη και τις δυνατότητές της.
κατάχρηση του όρου φιλοσοφία στην καθημερινότητα π.χ.: φιλοσοφία της φύσης, φιλοσοφία της ζωής, του ανθρώπου, της κοινωνίας, βιολογίας κλπ

Ερωτήσεις

o   Ποια είναι η ιδιαιτερότητα των φιλοσοφικών ερωτημάτων;
o   Ποια είναι η σημασία της αναζήτησης απαντήσεων σε φιλοσοφικά ερωτήματα;
o   Γιατί δεν μπορούμε να δώσουμε οριστικές απαντήσεις σε φιλοσοφικά ερωτήματα;
o   Να δώσετε τον ορισμό της φιλοσοφίας.
o   Πώς χρησιμοποιείται ο όρος «φιλοσοφία»; Τι σημαίνει για πολλούς ανθρώπους;
o Να αποδείξετε την κατάχρηση του όρου «φιλοσοφία» στην καθημερινή ζωή με παραδείγματα.
o   Ποια είναι η συνέπεια της ευρύτατης εφαρμογής του όρου;

ΚΕΙΜΕΝΟ
“Το πρόβλημα της μύγας που παγιδεύτηκε μέσα στο άδειο μπουκάλι είναι πως, ενώ υπάρχει διαφυγή, δεν μπορεί να τη βρει και φτερουγίζει νευρικά χωρίς να βρίσκει άκρη. Είναι μάταιο να υποδείχνεις στη μύγα πώς θα βγει, γιατί, ενώ εσύ ξέρεις τι θα έκανες, αν ήσουν μύγα, αυτή δεν ξέρει τι να κάνει, γιατί δε σκέφτεται όπως εσύ. Ανάλογα, οι προσπάθειες να δοθούν απαντήσεις στα φιλοσοφικά ερωτήματα μένουν συχνά ατελέσφορες, γιατί αυτά είναι έτσι διατυπωμένα, που να προϋποθέτουν διανοητικές δυνατότητες που πραγματικά δεν έχουμε. Αν χαμηλώναμε τους τόνους μας και αναδιατυπώναμε τα ερωτήματα με λιγότερο φιλόδοξες αξιώσεις, θα μπορούσαμε ίσως να αναμένουμε πιο θετικά αποτελέσματα”.
Λ. Βίτγκενσταϊν, Φιλοσοφικές έρευνες, μτφρ. Π. Χριστοδουλίδη,

εκδ. Παπαζήση. Αθήνα 1977, σ. 309)

δείτε περισσότερα



Παρασκευή, 4 Σεπτεμβρίου 2015

για βιβλιοφάγους


Βρήκαμε εδώ τα 17 προβλήματα που μόνο οι λάτρεις των βιβλίων μπορούν να καταλάβουν!

Πρόβλημα 1.  Όταν κάποιος σε ρωτάει ποιο είναι το αγαπημένο σου βιβλίο και περιμένει να διαλέξεις μόνο ένα.
2. Όταν κάποιος διακόπτει το διάβασμά σου. Αφού στην πραγματικότητα το βιβλίο είναι σαν σήμα «Μην ενοχλείτε».
3. Όταν η κινηματογραφική μεταφορά ενός βιβλίου το παρουσιάζει με τελείως λάθος τρόπο.
4. Και καταστρέφει εντελώς τις φανταστικές εικόνες των ηρώων που έχεις πλάσει.
5. Όταν κάποιος που συμπαθείς σου λέει ότι δεν του αρέσει το διάβασμα.
6. Όταν ξεχνάς να φας ή να κοιμηθείς γιατί το βιβλίο είναι πάρα πολύ καλό.
7. Όταν ο αγαπημένος σου ήρωας πεθαίνει. Κι εσύ παριστάνεις πως είναι ακόμα ζωντανός αλλά δεν είναι πια το ίδιο.
8. Όταν διαβάζεις κακές κριτικές για ένα βιβλίο που λατρεύεις.
9. Όταν ένας συγγραφέας σταματάει να γράφει προτού ολοκληρώσει όλες τις συνέχειες μιας σειράς βιβλίων.
10. Όταν κάποιος σου αποκαλύπτει το τέλος ενός βιβλίου. Ή, -κάτι ακόμα χειρότερο- το τέλος μιας ολόκληρης σειράς βιβλίων.
11. Όταν μπαίνεις σε βιβλιοπωλείο.
12. Όταν δανείζεις σε κάποιον ένα βιβλίο και στο επιστρέφει σε άθλια κατάσταση.
13. Ή δεν στο επιστρέφει ποτέ.
14. Όταν τελειώνεις ένα βιβλίο και πρέπει να περιμένεις έναν ολόκληρο χρόνο για το επόμενο της σειράς.
15. Όταν ένα βιβλίο σε κάνει να κλαις υστερικά μπροστά σε κόσμο κι όλοι νομίζουν πως τρελάθηκες.
16. Όταν κανείς δεν πιάνει τον διακριτικό σου λογοτεχνικό υπαινιγμό.
17. Όταν κάποιος σου λέει ότι διαβάζεις πάρα πολύ. Ενώ εσύ ξέρεις πως τα βιβλία δεν είναι ποτέ αρκετά.



εξεταστέα - διδακτέα ύλη των μαθημάτων της Γ' Λυκείου

Καθορισμός εξεταστέας – διδακτέας ύλης των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων της Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2015-2016
στον ακόλουθο σύνδεσμο