Blogger Widgets

Πέμπτη, 31 Μαρτίου 2016

Οκτάβιο Πας, Οι μόχθοι του ποιητή


Ο Οκτάβιο Πας, ήταν σημαντικός Μεξικανός ποιητής, δοκιμιογράφος, μεταφραστής και διπλωμάτης, ο οποίος γεννήθηκε στην Πόλη του Μεξικού στις 31 Μαρτίου 1914.

ΟΙ ΜΟΧΘΟΙ ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ
Κεφάλαιο 14

Δύσκολα προχωρώντας, χιλιοστό το χιλιοστό κάθε χρόνο
Φτιάχνω ένα δρόμο μέσα από τον βράχο
Εδώ και χιλιάδες χρόνια
τα δόντια μου τρώγονται
και τα νύχια μου σπάνε
Για να φτάσω πέρα,
Στην άλλη όχθη
Στο φως, στον ελεύθερο αέρα.
Και τώρα που τα χέρια μου αιμορροούν
Και τα δόντια μου τρέμουν ετοιμόρροπα
Σ’ ένα κοίλωμα φαγωμένο από την δίψα και την σκόνη
Σταματώ και ατενίζω το έργο μου;
Πέρασα το δεύτερο μισό της ζωής μου σπάζοντας τις πέτρες
Τρυπώντας τα τείχη, γκρεμίζοντας τις πύλες και
Παραμερίζοντας τα εμπόδια που έβαλα
Ανάμεσα στο φως και σε μένα
Στην διάρκεια του πρώτου μέρους
Της ζωής μου.




Τετάρτη, 30 Μαρτίου 2016

Νίκος Καρούζος, Μοναστηράκι


Τρώει ο ρωμιός απάνω στο μάρμαρο
- μεσημεριάτικες απογνώσεις –
κ’ είναι σα μοναστηράκι του σώματος
γεμάτο φύλλα και πουλιά.
Έχει τον ήλιο το φτωχό εστιατόριο και τον διασπαθίζει
μέσα στη σκόνη του φωτεινού αέρα
γαλάζιες μύγες ωσάν ανθάκια
κομμένα γύρω μας βομβίζουν.
Τρώει με μια πικρή ματιά ο ταπεινός απάνω στο μάρμαρο
σκύβει κρατώντας το ζεστό ψωμί
και συλλογιέται
την πλάκα του τάφου.
Κοντό κριθάρι αγκυλώνει τη θύμηση
τα σπίτια οι δρόμοι και τα δίκαια χέρια
φυλλώματα κόκκινα δίχως ελπίδα…
Ήχοι και θάνατος
η ερωτική ασπράδα που πύκνωσε τα νέφη
ταυτισμένα στους κήπους με τα δέντρα.

Νίκος Καρούζος, Μοναστηράκι, Εννεά Ποιήματα μες στην ΑθήναΤέλος φόρμας


«Help students»: Ήρθε το πρώτο δωρεάν online φροντιστήριο για όλους τους μαθητές Λυκείου!


Τέλος φόρμας
 «Help students»: Ήρθε το πρώτο δωρεάν online φροντιστήριο για όλους τους μαθητές Λυκείου!

Δωρεάν βοήθεια σε όλους τους μαθητές λυκείου και κάθε υποψήφιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, κάθε μέρα 24 ώρες το 24ωρο online! Αυτό προσφέρει η πρωτοποριακή  διαδικτυακή πλατφόρμα  «Help Students»που λειτουργεί εδώ και λίγες μέρες στην χώρα μας.
Γράφει η Ελένη Λαζάρου
Πλέον, κάθε μαθητής Λυκείου ανά πάσα στιγμή μπορεί να λύσει όποια απορία έχει κατά την μελέτη του ζητώντας βοήθεια  μέσω του κινητού τηλεφώνου, του tablet ή του υπολογιστή του  από έναν ή  περισσότερους καθηγητές, οι οποίοι  του απαντούν άμεσα μέσω γραπτής συνομιλίας (chat).
Η δωρεάν λειτουργία της πλατφόρμας- που είναι αποτέλεσμα συνεργασίας ερευνητών και προγραμματιστών από όλο τον κόσμο -είναι πολύ χρήσιμη καθώς εν μέσω οικονομικής κρίσης πολλές οικογένειες δυσκολεύονται πλέον να πληρώνουν τα φροντιστήρια που δυστυχώς είναι απαραίτητα για την εισαγωγή των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση..
O Σταύρος Κουρής, ένας από τους προγραμματιστές της πλατφόρμας μιλά στο ΚoolΝews.gr και την Ελένη Λαζάρου.
Τι είναι η πλατφόρμα «Help Students»;
«Το Help Students είναι μια διαδικτυακή πλατφόρμα που δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές Λυκείου να επικοινωνούν με καθηγητές, οι οποίοι θα τους παρέχουν εντελώς δωρεάν άμεση βοήθεια σε όλα τα μαθήματα μέσω chat».
Πώς λειτουργεί η διαδικτυακή πλατφόρμα;
«Η πλατφόρμα σχεδιάστηκε με στόχο να είναι πολύ απλή και εύχρηστη για τους χρήστες.
Με την εγγραφή στο «Help Students» κάθε μαθητής και καθηγητής θα έχει τη δική του πλατφόρμα, μέσα από την οποία θα τα βλέπει όλα με μια ματιά. Δηλαδή, με ενσωματωμένο chat, μπορεί να παρακολουθεί όλο το ιστορικό του από συζητήσεις και ερωτήσεις καθώς και τις αντίστοιχες απαντήσεις.
Ο μαθητής, στην πλατφόρμα του, μπορεί να βλέπει τους διαθέσιμους καθηγητές για όλα τα μαθήματα. Μπορεί, επίσης, να στέλνει τις απορίες του κατευθείαν σε όποιον καθηγητή επιλέγει εκείνος και να συνομιλεί απευθείας μαζί του. Ακόμη, έχει την δυνατότητα να θέσει ένα ερώτημα, το οποίο μπορεί να απαντήσει οποιοσδήποτε εκπαιδευτικός.
Ο καθηγητής, στην πλατφόρμα του, μπορεί να βλέπει τα ερωτήματα που θέτουν οι μαθητές ανά μάθημα και να απαντά σε όποιο ερώτημα θέλει.
Στις συζητήσεις του παρακολουθεί τις απευθείας σε αυτόν ερωτήσεις που του κάνουν οι μαθητές. Όταν κάποιος μαθητής του στέλνει κάποιο ερώτημα, ενημερώνεται μέσω μηνύματος στο προσωπικό του e-mail».
Πώς γεννήθηκε η ιδέα του «Help Students»; Έχει σχέση με την οικονομική κρίση;
«Η ιδέα γεννήθηκε από προσωπικές μας εμπειρίες. Πολλές φόρες, θέλαμε να λύσουμε άμεσα μία απορία για κάποιο μάθημα και δεν μπορούσαμε να απευθυνθούμε σε κάποιον καθηγητή για να μας δώσει εντελώς δωρεάν τη βοήθειά του. Έτσι, αποφασίσαμε να προσφέρουμε στους μαθητές να έχουν άμεση επικοινωνία και βοήθεια από τους εκπαιδευτικούς».
Ποιοι είναι οι καθηγητές που συμμετέχουν και ποια η ανταπόκρισή τους;
«Η πλατφόρμα λειτουργεί μόλις δύο εβδομάδες στην Ελλάδα και καθημερινά εγγράφονται καθηγητές που συμμετέχουν σε αυτήν την προσπάθεια. Μέχρι σήμερα, έχουμε 57 καθηγητές, οι οποίοι δίνουν δωρεάν βοήθεια σε 27 μαθήματα».
Πώς διασφαλίζεται η εγκυρότητά τους;
«Ελέγχουμε την γνησιότητα του καθηγητή από το υπουργείο Παιδείας. Σε περίπτωση που διαπιστώσουμε ότι τα στοιχεία που μας δίνουν δεν είναι αληθινά, διαγράφουμε τον λογαριασμό τους. Επιπλέον, οι μαθητές και οι καθηγητές από την πλατφόρμα τους έχουν δυνατότητα να κάνουν άμεσα αναφορά αν διαπιστώσουν κάτι περίεργο ή ύποπτο».
Η πρόσβαση είναι ελεύθερη για όλα τα παιδιά;
«Η πρόσβαση είναι ελεύθερη για όλους τους μαθητές Λυκείου».
Μέσα από την πλατφόρμα μπορεί κανείς να βρει μόνο μαθήματα ή υπάρχουν και άλλες υπηρεσίες;
«Στο Help Students ενσωματώσαμε και το «HappyDeals», που έχει τρεις υποκατηγορίες και είναι για μαθητές ή φοιτητές. Πρόκειται για:
Το «HappyHelp»: Εδώ θα μπορεί κάθε μαθητής ή φοιτητής να βρίσκει αντικείμενα και υπηρεσίες, δωρεάν από συμπολίτες του που θα τα ανεβάζουν δωρεάν στο site.
To «HappyGlobal»: Εδώ μπορούν να έρχονται σε επικοινωνία με άλλους μαθητές ή φοιτητές στον κόσμο για ανταλλαγές πληροφοριών, ενημερώσεις πανεπιστήμιων, μεταπτυχιακά, ευρέσεις κατοικίας για σπουδές κ.λπ.
Το HappyIn: Εδώ θα μπορούν να βρίσκουν προσφορές από φροντιστήρια, ιδιωτικές σχολές, πανεπιστήμια, κ.λπ».
Τα σχέδιά σας για το  μέλλον; Πώς θα λειτουργεί από ξένες χώρες;
«To Help Students είναι τώρα διαθέσιμο με μεγάλη ανταπόκριση στις εξής χώρες: Ελλάδα, Αμερική, Αγγλία, Καναδάς και Αυστραλία. Κάθε χώρα έχει την δική της πλατφόρμα με την δική της γλώσσα. Σύντομα, η πλατφόρμα θα ανοίξει και για τις παρακάτω χώρες: Γερμάνια, Ινδία, Γαλλία, Ρωσία και Κίνα. Υπολογίζουμε, μάλιστα, ότι μέχρι το τέλος του 2016 θα λειτουργεί σε όλες τις χώρες του κόσμου».


Τρίτη, 29 Μαρτίου 2016

Φώτος Γιοφύλλης, Σύρα

ΠΗΓΗ: ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ - Πολιτιστική Πύλη Αρχιπελάγους (http://www.egeonet.gr/)

Απ’ την άσπρη κορφή, την Άνω Χώρα,
κι απ’ την Ανάσταση κι ως το λιμάνι,
τα πάντα την καρδιά μου έχουν γλυκάνει
γιατί ευγένεια ευωδιάζουν την κάθε ώρα.

Δε σας πρωτογνωρίζω τάχα τώρα;
Γιατί φέρνετε ό,τι πια μου ’χει πεθάνει:
κάτι που ξέχυναν οι Βενετσιάνοι
για τάχα οι Φαναριώτες. Βάζει πλώρα

τώρα η καρδιά μου για τα περασμένα
θωρώντας αρχοντιές κατ’ απ’ τα χείλια
κι απά στα μάτια που ’ναι ιστορημένα

με ντελικάτα ευγενικά κοντύλια.
Γι’ αυτό τώρα για σένα κρούω τη λύρα,
καινούργια και στερνή μου αγάπη, Σύρα.

Σύρα, Δεκέμβρης 1918

Φώτος Γιοφύλλης, «Σύρα» (ποίημα), περ. Αναγέννησις, (Ερμούπολη), τ. 18, 1.1.1919.


ψηφιακή αναπαράσταση του παλατιού της Κνωσού


Δευτέρα, 28 Μαρτίου 2016

Μαμά, γιατί το κοριτσάκι είναι μαύρο; - ένα βιβλίο για τη διαφορετικότητα


Τίτλος : Μαμά, γιατί το κοριτσάκι είναι μαύρο; 
Συγγραφέας: Χρυσοθέα Μπασιά
ISBN: 978-618-5147-08-2
Συντελεστές
Επιμέλεια κειμένου, διορθώσεις: Αθανάσιος Βλήτας
Φωτογραφία εξωφύλλου: Διάνα Σεϊτανίδου
Σελιδοποίηση: Ηρακλής Λαμπαδαρίου

Σύντομη περίληψη
Γιατί οι άνθρωποι είναι διαφορετικοί; Τι είναι ομορφιά; Τι δύσκολες και τι σοφές απορίες! Οι ερωτήσεις που φαίνονται απλές συνήθως έχουν τις πιο δύσκολες απαντήσεις. Μια τέτοια ερώτηση ήταν και αυτή που έκανε η μικρή Ειρήνη στη μαμά της: Γιατί το κοριτσάκι είναι μαύρο;

Η Ειρήνη με αφορμή την καινούργια της φίλη, τη μικρή Φλοριάν από το Κονγκό, θα μάθει την ομορφότερη ιστορία του κόσμου, αυτή των ανθρώπων, θα γνωρίσει την ομορφιά της φιλίας και της διαφορετικότητας. Επίσης, θα καταλάβει πως στο κάτω κάτω μπορεί να έχουμε πολλά περισσότερα κοινά με κάποιους ανθρώπους. Ίσως να φοβόμαστε και οι δύο το σκοτάδι ή... να αγαπάμε το παγωτό βανίλια!


μπορείτε να το κατεβάσετε από την παραπάνω ιστοσελίδα

ή να το διαβάσετε εδώ


Κυριακή, 27 Μαρτίου 2016

Κίνητρα και Μάθηση

Ενεργοποιώντας τον Αδιάφορο Μαθητή

Βασιλική Μπελογιάννη, Φιλόλογος, MSc Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας και Εκπαίδευσης


Λέγεται πολύ συχνά ότι το πιο δύσκολο κομμάτι στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού είναι η προσέλκυση του μαθησιακού ενδιαφέροντος των παιδιών. Πράγματι, πολλές φορές, το βασικότερο εμπόδιο στην επίτευξη των εκπαιδευτικών μας στόχων δεν είναι άλλο από την αδιαφορία των μαθητών για το διδακτικό μας αντικείμενο. Κι όντως, όχι σπάνια ακούμε τα παιδιά να διαμαρτύρονται που πρέπει να αφιερώσουν χρόνο στη μελέτη υλικού τη χρησιμότητα και την αξία του ίδιου δεν μπορούν να κατανοήσουν και να πρακτικοποιήσουν (Ames, 1992, Dweck, 2002).
Με τη σειρά μας, οι εκπαιδευτικοί μπροστά σ’ αυτή την έλλειψη ενδιαφέροντος για το μάθημα, οδηγούμαστε τελικά σε μια ακραία, αναποτελεσματική κι ωστόσο παραδοσιακή μέθοδο: εξαναγκάζουμε τα παιδιά να μελετήσουν άλλοτε με την πειθώ κι άλλοτε –συνηθέστερα- υπό την απειλή ενός χαμηλού βαθμού. Τα αποτελέσματα της μεθόδου αυτής, που φαντάζει μονόδρομος, είναι λίγο έως πολύ γνωστά· ορισμένοι μαθητές θα ασχοληθούν με την ύλη εντελώς επιφανειακά, άλλοι θα παραμείνουν απαθείς και σιωπηλοί και κάποιοι θα προτιμήσουν να περάσουν την ώρα τους με πειράγματα, φασαρία και προκλήσεις. Πως, λοιπόν, μπορούμε εμείς να ενεργοποιήσουμε τον πλέον αδιάφορο μαθητή ώστε να εμπλακεί στη μαθησιακή διαδικασία βρίσκοντας παράλληλα κάποιο ενδιαφέρον στα διδασκόμενα; (Dweck, 2002, Fishbach etal., 2010, Marzano & Marzano, 2003).
Κατ’ αρχάς, ας το παραδεχθούμε: το σχολείο είναι ένας αναγκαστικός θεσμός. Το παιδί δεν επιλέγει τη σχολική του ρουτίνα, δεν έχει τη δυνατότητα να επιλέξει ένα πρωινό με video games στο σπίτι αντί του σχολείου, ούτε να διαλέξει από ένα πρόγραμμα σπουδών τα μαθήματα που του φαίνονται πιο γοητευτικά. Αυτός ο υποχρεωτικός χαρακτήρας της εκπαίδευσης τροφοδοτεί εξαρχής την αρνητική στάση: «Δεν φθάνει που πρέπει να έρθω στο σχολείο, πρέπει να ασχοληθώ και με τις τέχνες των αρχαίων Ελλήνων από πάνω;».
Υπάρχουν, ωστόσο, ορισμένα γενικά τρικ που μπορούν να μας βοηθήσουν να τραβήξουμε το ενδιαφέρον και να εμπλέξουμε και τον πιο βαριεστημένο μαθητή στο μάθημα.

1. Ας ενισχύσουμε την αυτονομία και την αυτενέργεια
Οι μαθητές τείνουν να κατανοούν καλύτερα μια πληροφορία, όταν συμμετέχουν ενεργά στην κατάκτηση, το χειρισμό και την επεξεργασία της. Παράλληλα, φαίνεται να αναγνωρίζουν συχνότερα τον εαυτό τους ως ενεργό συντελεστή της μάθησης και συνυπεύθυνο για την έκβαση του μαθήματος, όταν αποκτούν ξεκάθαρους και ενεργητικούς ρόλους στην τάξη. Μια εκπαιδευτική δραστηριότητα που δίνει στο παιδί τη δυνατότητα να χειριστεί, να ερμηνεύσει και να παρουσιάσει με τον δικό του τρόπο μια πληροφορία μπορεί να ενισχύσει την αυτενέργεια σ’ ένα ευέλικτο, αλλά οριοθετημένο περιβάλλον, όπου ο εκπαιδευτικός φροντίζει να παραμείνουν οι ενέργειες των μαθητών εντός κανονιστικού πλαισίου και στοχοθεσίας (Marzano & Marzano, 2003).

2. Ας δώσουμε τη δυνατότητα επιλογής
Είναι γενικώς παραδεκτό ότι κάθε παιδί προσεγγίζει τη γνώση με διαφορετικό τρόπο. Η προσφορά εναλλακτικών δραστηριοτήτων ή πηγών (π.χ. μελέτη κειμένου, δημιουργία κολάζ, βίντεο κ.α.) για την προσέγγιση της διδακτέας ύλης και η δυνατότητα των παιδιών να επιλέγουν τον τρόπο που τους ταιριάζει αναβαθμίζει το ρόλο του μαθητή και συμβάλλει σε μια πιο… μοντέρνα προσέγγιση ακόμη και των θετικών ή αρχαιογνωστικών αντικειμένων (Ames, 1992).

3. Ας δείξουμε γνήσιο ενδιαφέρον
Η δημιουργία ενός θετικού κλίματος αλληλοσεβασμού κι εκτίμησης και η επίδειξη προσωπικού ενδιαφέροντος για κάθε μαθητή έχει παρατηρηθεί ότι ενισχύει το ενδιαφέρον για το μάθημα και τη μάθηση. Από την άλλη, η αδιαφορία για τον αδύναμο ή απαθή μαθητή μάλλον εντείνει, παρά επιλύει το πρόβλημα (Ames, 1992, Ferlazzo, 2015).

4. Ας δώσουμε ανατροφοδότηση
Η διαδικασία της μάθησης συχνά λογίζεται από τα παιδιά ως ένα ανοίκειο και σκοτεινό δωμάτιο στο οποίο πρέπει να προσανατολιστούν. Η ενημέρωση για το στόχο κάθε δραστηριότητας και η παροχή σαφούς ανατροφοδότησης στους μαθητές (τι έκαναν σωστά, τι δεν κατάφεραν να κάνουν τόσο καλά κλπ) μπορούν να λειτουργήσουν ως ένας φακός που θα τους βοηθήσει να βρουν το δικό τους δρόμο, να κατανοήσουν τους στόχους της μάθησης και να δράσουν αναλόγως. Σαφώς, όταν τα παιδιά ξέρουν τι θέλουμε από εκείνα και γιατί είναι πιθανότερο να ενεργοποιηθούν στο μάθημα (Fishbach etal., 2010).

5. Ας αξιοποιήσουμε τις ευκαιρίες για ευγενή άμιλλα
Τα παιδιά αγαπούν τη συνεργασία, τον συναγωνισμό και τον ανταγωνισμό. Η παροχή ευκαιριών για ανταγωνιστικές δραστηριότητες μάθησης, όπου επιβραβεύονται εξίσου η προσπάθεια και το αποτέλεσμα (π.χ. το καλύτερο κολάζ) με τους μαθητές να συμμετέχουν ομαδικά τόσο στα έργα και στην αξιολόγησή τους ενδέχεται να δημιουργήσει μια γνώριμη ατμόσφαιρα παιχνιδιού στο μάθημα, να τα απαλλάξει από το άγχος του τελικού βαθμού και γενικώς να κάνει το μάθημα μας πιο… «φιλικό προς το χρήστη» (Putwain & Remedios, 2014).

6. Το μάθημα μπορεί και πρέπει να είναι ευχάριστο
Μια τάξη με αθόρυβους και πειθήνιους μαθητές, μια τάξη με παιδιά υπάκουα, αγέλαστα και προσηλωμένα δεν μπορεί να αποτελεί ένδειξη αποτελεσματικής διδασκαλίας. Θυμούμενοι την βασική αρχή της παιδαγωγικής, ότι η εκπαίδευση θα πρέπει να σέβεται την παιδικότητα των μαθητών, χρειάζεται να φροντίζουμε για τη δημιουργία ενός οριοθετημένου μεν, αλλά χαρούμενου και ψυχαγωγικού κλίματος τάξης γύρω από το μάθημά μας σε συνεργασία με τα ίδια παιδιά και ζητώντας τις ιδέες και τις προτάσεις τους. Στόχος είναι οι μαθητές να φθάνουν στη σχολική τάξη λιγότερο απρόθυμοι, να εμπλέκονται με μεγαλύτερο ενδιαφέρον και να ξεπεράσουν το κλισέ που θέλει το δάσκαλο να ικανοποιείται μόνο από «παιδιά-ρομπότ» (Marzano & Marzano, 2003, Putwain & Remedios, 2014).

Βιβλιογραφία:
  • Ames, C. (1992). Classrooms, goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 261-271.
  • Dweck, C.S. (2002.). Self-theories: Their role in motivation, personality and development. Philadelphia: Taylor and Francis-Psychology Press.
  • Ferlazzo, L. (2015). Building a Community of Self-Motivated Learners. NY: Routledge.
  • Fishbach, A., Eyal, T. & Finkelstein, S. R. (2010). How Positive and Negative Feedback Motivate Goal Pursuit. Social and Personality Psychology Compass, 4(8), 517-530.
  • Marzano, J. & Marzano, R. (2003). The Key to Classroom Management. Building Classroom Relationships, 61(1), 6-13.
  • Putwain, D.& Remedios, R. (2014). The Scare Tactic: Do Fear Appeals Predict Motivation and Exam Scores?School Psychology Quarterly, 29 (4), 503–516.

Σάββατο, 26 Μαρτίου 2016

Έκφραση - Έκθεση Α' Λυκείου : χρονογράφημα


Ακραία καιρικά φαινόμενα ( 28/1/2006)

Μαύρες τρύπες πολιτισμού. Συγκλονιστική η εικόνα της άστεγης ηλικιωμένης στη Μόσχα που θα ήταν ευχαριστημένη, αν την πατούσε ένα αυτοκίνητο και γλίτωνε από το κρύο

Του ΞΕΝΗ ΣΑΧΙΝΗ – Εφημερίδα «Μακεδονία»

Δευτέρα, απόγευμα γλυκό, και βλέπω τις σταγόνες που έγιναν νιφάδες. Ακόμα όμως δεν το έστρωσε και αναλογίζομαι τις ειδήσεις και τις οδηγίες για τα ακραία καιρικά φαινόμενα και το χιόνι στο κέντρο της πόλης που ακόμα δεν ήρθε.

Φαίνεται πως όσο περνάει ο χρόνος τα ακραία καιρικά φαινόμενα που μπορεί να έχουν τη ρίζα τους σε άστοχες ανθρώπινες συμπεριφορές απέναντι στον πλανήτη που μας ανέχεται ακόμη, πληθαίνουν. Μα εκείνα τα φαινόμενα που πρέπει να μας τρομάζουν περισσότερο είναι τα ακραία κοινωνικά φαινόμενα. Είδα στις ειδήσεις μια άστεγη ηλικιωμένη γυναίκα στη Μόσχα που δήλωνε εμπρός στο φακό ότι θα ήταν ευχαριστημένη, αν την πατούσε ένα αυτοκίνητο και γλίτωνε από το κρύο. Πολιτισμέ, έχεις πολλά μελανά σημεία και μαύρες τρύπες. Πολιτισμέ της λογιστικής οικονομικής απόλυτης ευρυθμίας και των εταιριών, ρίξε μια ματιά προς τα κάτω. Εκεί που το βράδυ έχει πάντοτε κρύο και εκεί που οι στάλες της βροχής δε γίνονται τραγούδι. Φαντάζομαι πως κανένας από μας δεν θα ήθελε να δει τους γονείς του σε μια τέτοια κατάντια. Είχα γράψει και στο παρελθόν ότι, κατά τη γνώμη μου, το επίπεδο ενός πολιτισμού κρίνεται και από τον τρόπο που οι ηλικιωμένοι αντιμετωπίζονται από τις λεγόμενες προηγμένες κοινωνίες. Και, από ό,τι φαίνεται, θέλει αρκετή δουλειά ακόμα, για να βρούμε τη χρυσή τομή ανάμεσα στα ισοζύγια του οικονομικού κέρδους και στα ισοζύγια των ψυχών μας. Υπάρχουν χίλιοι δύο λόγοι που άνθρωποι κατέληξαν να κοιμούνται στους δρόμους. Προσωπικές αποτυχίες και αδυναμίες αλλά και κοινωνικές, του συστήματος, είναι κάποιοι από αυτούς τους λόγους. Θα ήθελα αυτό να είναι το μεγάλο εγχείρημα, να μπορέσει το όποιο κράτος να εξάρει ή και να κάνει ακόμα μεγαλύτερο το κοινωνικό του πρόσωπο. Ίσως αυτή η ευχή να μην ακούγεται σύμφωνη με τις πολύ σύγχρονες οικονομικές επιταγές, αλλά πιστεύω ότι ένα από τα καθήκοντα της Δημοκρατίας είναι να συντρέχει τους πολίτες της. Δίπλα στις μη κυβερνητικές οργανώσεις οφείλει το κράτος να πράττει τα μέγιστα.

Γι' αυτό μεγάλη και νεαρή Ευρώπη, μην ξορκίζεις τις ιδέες που οι γραφειοκράτες σου θεωρούν βλαβερές, μόνο με μνημόνια. Ωριμάστε ως μια οντότητα πολιτική με ανθρώπινο πρόσωπο και τότε δεν θα έχεις να φοβάσαι τα ακραία κοινωνικά φαινόμενα, ένθεν κακείθεν και μην ισοπεδώνεις απλοϊκά τη μνήμη μας.

Και καθώς ο λόγος για την ιστορική μνήμη, σήμερα στο μεσημεριανό δελτίο ειδήσεων με συνεπήρε η σκηνή της ορκωμοσίας του νέου προέδρου της Βολιβίας. Του Ελ Μοράλες, του Ινδιάνου. Πόσοι αιώνες πέρασαν ώστε οι άνθρωποι του τόπου, οι αυτόχθονες να έχουν κάποιο δικό τους που να υπερασπίζει το χωμάτινο πρόσωπό τους και τα σκασμένα από τη δουλειά και τη δουλεία χέρια τους; Ούτε και για μας, του πάλαι ποτέ ραγιάδες, που έχουμε σχεδόν διακόσια χρόνια χειραφετημένης και ελεύθερης ζωής, τα πράγματα δεν ήταν πάντα εύκολα. Μα για τους Ινδιάνους όλης της Αμερικής οι καταστάσεις ήταν εκατό φορές πιο δύσκολες. Η ροή όμως της ιστορίας, της λογικής και της δικαιοσύνης δεν γυρίζει πίσω. Κοιτάξτε τη Χιλή. Ανασαίνει και πάλι με τη δική της γυναίκα πρόεδρο, την Μπατσελέ. Μια γυναίκα και ένας Ινδιάνος, πρόεδροι κρατών. Εκπρόσωποι ομάδων που παραδοσιακά κρατιόταν μακριά από την εξουσία. Και οι δύο κατέχουν το ύπατο αξίωμα της χώρας τους. Φαίνεται πως κάτι κινείται. Η Νότια Αμερική αρχίζει να χειραφετείται.


Θέματα
1.       Ποιο είναι το θέμα του κειμένου;
2.      Σύμφωνα με το βιβλίο σας το χρονογράφημα
  • είναι είδος έντεχνου λόγου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι και λογοτεχνικό είδος. Κάποτε εισχωρεί στο χώρο της λογοτεχνίας, κάποτε όχι, παραμένοντας στην περιοχή της δημοσιογραφίας. Η σύνθεσή του, άλλωστε, έχει τα γνωρίσματα του ατημέλητου λόγου που κατασκευάζεται και στήνεται γρήγορα, για να υπηρετήσει εφήμερες ανάγκες του πιο γρήγορου / πρόχειρου / ρευστού εντύπου που είναι η εφημερίδα.
  • πρόθεσή του είναι να σχολιάσει την επικαιρότητα της κοινωνικής, της πολιτιστικής, της πολιτικής κτλ. ζωής
  • γράφεται σε τόνο εύθυμο, χαριτωμένο, χιουμοριστικό, κάποτε επικριτικό, δηκτικό άλλοτε, συχνά ειρωνικό, παραινετικό, έμμεσα ή άμεσα διδακτικό και παιδαγωγικό.
  • το ύφος του συνήθως είναι κοφτό, λιτό, ζωντανό. Το ύφος αυτό προτιμάει τον μικροπερίοδο λόγο

Να εντοπίσετε τα παραπάνω στοιχεία στο χρονογράφημα του Ξ. Σαχίνη.

3.      «Και, από ό,τι φαίνεται, θέλει αρκετή δουλειά ακόμα, για να βρούμε τη χρυσή τομή ανάμεσα στα ισοζύγια του οικονομικού κέρδους και στα ισοζύγια των ψυχών μας». Να σχολιάσετε το απόσπασμα.

4.      Να σχηματίσετε προτάσεις με τις λέξεις του κειμένου με έντονη γραφή.

5.      Σε ποιο πρόσωπο γράφει ο χρονογράφος; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. Το ίδιο συμβαίνει και σε ένα άρθρο; Γιατί;

6.      α) Να αιτιολογήσετε τον τίτλο του κειμένου.

β) Να δώσετε έναν κυριολεκτικό τίτλο στο κείμενο.




αρχαία ελληνικά : άσκηση στις μετοχές


Να αναγνωριστούν οι μετοχές

1.       Παρύσατις μήτηρ πρχε τ Κύρ, φιλοσα ατν μλλον τν βασιλεύοντα ρταξέρξην.
2.      Κροσος λυν διαβςμεγάλην ρχν καταλύσει.
3.      οτω δ' χόντων [τν πραγμάτων], εκς τος πολεμίοις ναντίους εναι τος θεούς.
4.      κροασάμενοι τς πολογίας τότε δη ψηφίζεσθε.
5.      Μιλτιάδης πέπλεε πίσω οτε χρήματα θηναίοισι γων οτε Πάρον προσκτησάμενος.
6.       [γησίλαος] ποπλε οκαδε καίπερ μέσου χειμνος ντος.
7.      βουλόμενοι ατν ς κρίσιν γαγόντες ποκτεναι πέμπουσιν οτω τν Σαλαμινίαν
8.      ο θηναοι παρεσκευάζοντο ς πολεμήσοντες.
9.      θεο θέλοντος κν π ιπς πλέοις.
10.   σθι νητος ν.
11.    φησν ατν θηναον τν δμον ποιήσαντα, ψευδόμενος.
12.   γρ μως καπερ πρς εδτας διελθεν.
13.   κα ς ωναν στερον ς οχ κανς οσης τς ττικς ποικας ξπεμψαν.
14.   ο δ τν ατιον θεν μνοντες δικαίως ν μνομεν ρωτα.
15.   λλ τι δ μς ξν πολέσαι οκ π τοτο λθομεν;
16.   δομαι, Κλέαρχε, κούων σου φρονίμους λόγους.
17.    [Λακεδαιμόνιοι] καίπερ ο βουλόμενοι νδηλοι εναι τος θηναίοις, πρεσβεύοντο παρ' ατούς.
18.   πηρώτων τν θεόν, ε πολεμοσιν μεινον σται.
19.   κούσασι τος στρατηγος τατα δοξε τ στράτευμα συναγαγεν.
20.  πασω τοτο γιγνμενον.
21.   ναυμαχίας δ πρς σελήνην γενομένης, τέτταρας τριήρεις λαμβάνει Γοργώπας.
22.  κενον πέμπω ες στυ, πευσόμενον περ το το δελφοῦ.
23.  τος φίλους εργετοντες κα τος χθρος δυνήσεσθε.
24.  Σπάρτη τν λιγανθρωποτάτων πόλεων οσα δυνατωτάτη ν τ λλάδι φάνη. 
25.  θνατν γε ψυχ φανεται οσα.