Blogger Widgets

Τρίτη, 31 Μαΐου 2016

Όνειρα...


Πέταξε τα όνειρά σου 
στο άπειρο σαν χαρταετό,
και δεν ξέρεις 
τι θα φέρουν πίσω, 
μια καινούργια ζωή,
έναν καινούργιο φίλο, 
μια καινούργια αγάπη 
ή μια καινούργια χώρα.

Anais Nin, 1903-1977, Γαλλίδα συγγραφέας










Δευτέρα, 30 Μαΐου 2016

Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων 2016 : Λατινικά, Χημεία


Για τα θέματα Χημείας Ημερήσιων ΓΕΛ Νέου Συστήματος πατήστε εδώ.

Για τα θέματα Χημείας Εσπερινών ΓΕΛ Νέου Συστήματος πατήστε εδώ.

Για τα θέματα Χημείας Ημερήσιων ΓΕΛ & ΕΠΑΛ Παλαιού Συστήματος πατήστε εδώ.

Για τα θέματα Χημείας Εσπερινών ΓΕΛ & ΕΠΑΛ Παλαιού Συστήματος πατήστε εδώ.

Για τα θέματα Λατινικών Ημερήσιων ΓΕΛ Νέου Συστήματος πατήστε εδώ.

Για τα θέματα Λατινικών Εσπερινών ΓΕΛ Νέου Συστήματος πατήστε εδώ.

Για τα θέματα Λατινικών Ημερήσιων ΓΕΛ & ΕΠΑΛ Παλαιού Συστήματος πατήστε εδώ.

Για τα θέματα Λατινικών Εσπερινών ΓΕΛ & ΕΠΑΛ Παλαιού Συστήματος πατήστε εδώ.

Robert Frost, Ο δρόμος που δεν πήρα

Ο λιγότερο ταξιδεμένος δρόμος…

                                                                                                                                                                                                            
Σ’ ένα κιτρινισμένο δάσος ήταν ένα σταυροδρόμι, και εγώ
Λυπόμουν που να πάρω και τους δυο τους δρόμους δε γινόταν,
Γιατί ένας ταξιδιώτης ήμουν, στάθηκα πολύ καιρό
Και κάτω κοίταζα τον ένα ως το μακρινό
Σημείο που έγερνε και μέσα στα χαμόκλαδα χανόταν.

Ύστερα, δίκαια κι ωραία, πήρα, αποφασισμένος,
Τον άλλο δρόμο, κι ίσως να ήτανε και τυχερό
Μια κι ήτανε απάτητος, χορταριασμένος·
Αν και εκεί μπροστά μου ήτανε φθαρμένος·
Στην αρχή τους ήταν όμοιοι και οι δυο.

Όμοιοι απλώνονταν μπροστά μου εκείνο το πρωί
Στα φύλλα επάνω ούτε βήμα δε φαινόταν να’ χει κάνει πίσω.
Ώ ! άφησα τον πρώτο για μια άλλη μέρα ! Επειδή
Όμως ήξερα πως ο ένας δρόμος σε άλλον οδηγεί
Αμφέβαλλα αν ποτέ μου θα μπορούσα να γυρίσω πίσω.

Σε κάποιο τόπο θα το λέω μετά από καιρό
Αναστενάζοντας χρόνια και χρόνια μετά:
Πως σ’ ένα δάσος ήταν ένα σταυροδρόμι, κι εγώ –
Πήρα τον δρόμο τον λιγότερο πεπατημένο, κι αυτό
Έκανε όλη τη διαφορά.

μετάφραση : Δάφνη Χρονοπούλου

Κυριακή, 29 Μαΐου 2016

Γλωσσική ποικιλότητα και κριτικοί γραμματισμοί στον λόγο της μαζικής κουλτούρας : Εκπαιδευτικές προτάσεις για το γλωσσικό μάθημα



Ο παρών Τόμος αποτυπώνει τις εργασίες της διημερίδας «Γλώσσα, μαζική κουλτούρα και κριτικός γραμματισμός» που πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2015 στη Φλώρινα, στην Παιδαγωγική Σχολή του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, στο πλαίσιο της διάχυσης των αποτελεσμάτων του ερευνητικού προγράμματος Θαλής (2011-2015) με τίτλο: «Γλωσσική ποικιλότητα και γλωσσικές ιδεολογίες στα κείμενα μαζικής κουλτούρας: Σχεδιασμός, ανάπτυξη και αξιολόγηση παιδαγωγικού υλικού για την ανάπτυξη της κριτικής γλωσσικής επίγνωσης» (Επιστημονικά Υπεύθυνη: Αναστασία Στάμου, Φορέας Χρηματοδότησης: Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων, Επιχειρησιακό Πρόγραμμα  «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση»).
Δεν είναι στις προθέσεις μας να καταγραφεί στον παρόντα Τόμο το σύνολο των ερευνητικών αποτελεσμάτων ενός πολυετούς προγράμματος αλλά να αποτυπωθούν οι εκπαιδευτικές προτάσεις του προγράμματος, με στόχο την πιθανή δοκιμή και αξιοποίησή τους στο γλωσσικό μάθημα όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης. Ειδικότερα, στο πρόγραμμα Θαλής εξετάσαμε τη δυνατότητα εισαγωγής κειμένων μαζικής κουλτούρας (π.χ. από τηλεοπτικά προγράμματα, διαφημίσεις, ταινίες, διαδίκτυο, εφημερίδες κ.λπ.) στο γλωσσικό μάθημα όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης (νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο). Ως εκ τούτου, επιχειρήσαμε τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την αξιολόγηση κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού, με σκοπό την καλλιέργεια του κριτικού γραμματισμού των μαθητών/τριών σε φαινόμενα γλωσσικής ποικιλότητας, δηλαδή την ευαισθητοποίηση και προώθηση της κριτικής τους σκέψης όσον αφορά τις κοινωνικές συνθήκες της γλωσσικής χρήσης.
Το συγκεκριμένο βιβλίο πετάει ελεύθερα στο Διαδίκτυο από τον Μάιο του 2 
Κατεβάστε το βιβλίο σε μορφή .pdf (μέγεθος αρχείου: 10,2 MΒ)
Τίτλος
Γλωσσική ποικιλότητα και κριτικοί γραμματισμοί στον λόγο της μαζικής κουλτούρας : Εκπαιδευτικές προτάσεις για το γλωσσικό μάθημα
Επιμέλεια: Αναστασία Γ. Στάμου, Περικλής Πολίτης, Αργύρης Αρχάκης
ISBN: 978-618-5147-81-5
Συνεργάτες
Σελιδοποίηση: Δέσποινα Χατζάκου
Σχεδιασμός εξωφύλλου: Ηρακλής Λαμπαδαρίου 



Σελιδοδείκτες, ηλεκτρονικός οδηγός λογοτεχνίας


Αναρτήθηκαν στις Ψηφίδες του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας οι Σελιδοδείκτες, ηλεκτρονικός οδηγός για τη λογοτεχνία. Στον διαδικτυακό τόπο του ΚΕΓ Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα (http://www.greek-language.gr/digitalResources/index.html) διατίθεται το ηλεκτρονικό περιβάλλον Σελιδοδείκτες, ένας ηλεκτρονικός οδηγός για τη λογοτεχνία και την ανάγνωση (http://selidodeiktes.greek-language.gr/). Το περιβάλλον περιλαμβάνει μια σειρά λημμάτων, που συγκροτούνται από κείμενα και πολυμεσικό υλικό (φωτογραφίες, βίντεο, ηχητικά αρχεία), με τα οποία αναδεικνύεται η πολυπλοκότητα του λογοτεχνικού φαινομένου και προτείνονται σύγχρονοι τρόποι και ερμηνευτικά εργαλεία για την ανάγνωση των λογοτεχνικών κειμένων. Τα λήμματα συγκροτούνται στις ενότητες: Ανάγνωση και αναγνώστες, Τεχνικές και τρόποι γραφής, Λογοτεχνία και διαδίκτυο, Ιστορία και κοινωνία, Λογοτεχνικά γένη και είδη, Σύγκριση και διακαλλιτεχνικές σχέσεις, Λογοτεχνία και εκπαίδευση.


on line εκπαιδευτικά λογισμικά για δημοτικά σχολεία



W-i-book
Δημιουργήστε το δικό σας βιβλίο με κείμενο και γραφικά, εισάγοντας έτοιμες εικόνες. Δημιουργήστε γραφικά στο περιβάλλον συγγραφής του βιβλίου σας. Το w-i-book είναι ένα εργαλείο δημιουργίας ηλεκτρονικού βιβλίου. Τα παιδιά δημιουργούν το δικό τους βιβλίο με κείμενο και εικόνες, εισάγοντας έτοιμα γραφικά ή κινούμενες εικόνες - βίντεο. Τα παιδιά μπορούν να ζωγραφίσουν στο περιβάλλον συγγραφής και να επεξεργαστούν τα κείμενα τους. Το λογισμικό είναι στο «σύννεφο» και οι μαθητές έχουν πρόσβαση με τον κωδικό τους από παντού. 
Βιβλιοθήκη w-i-book
Εδώ μπορείτε να δείτε τα προσωπικά βιβλία που έχουν δημιουργήσει οι χρήστες του W-I- Book. Τα βιβλία σας είναι ορατά εδώ μόνο εάν έχετε επιλέξει «δημοσίευση» στο περιβάλλον δημιουργίας του W-I – Book. Όλα τα βιβλία που δημοσιεύονται ελέγχονται από το ΝΟUS για ορθή χρήση του λογισμικού. Καλή ανάγνωση! Στα σχολεία παρέχεται η δυνατότητα δημοσίευσης ανά τάξη. 
Your-i-book
Δημιουργία προσαρμοστικού βιβλίου. Εισάγετε PDF και αυτόματα δημιουργείται το ψηφιακό σας βιβλίο με προσαρμοσμένες “έξυπνες δυνατότητες” στις εκπαιδευτικές ανάγκες του καθένα.
Nousforum
Φόρουμ πληροφοριών για μεγάλους και παιδιά. 
Mentafish
Παχνίδι προσοχής για παιδιά. Πιάστε τα ψάρια με την σωστή σειρά.
idatabase
Βάση δεδομένων για Δασκάλους με διάφορα λογισμικά ειδικής και γενικής αγωγής. 
Change Thessaloniki
Πετάξτε στα σκουπίδια στοιχεία της πόλης που δεν σας αρέσουν και τοποθετείστε στην θέση τους στοιχεία που επιθυμείτε. (δέντρα, πάρκα, ανεμογεννήτριες, Λούνα Παρκ, μονοκατοικίες κλπ.). Σύρτε τα κτίρια που δεν θέλετε στον κάδο ανακύκλωσης, για να αφαιρεθούν από την πόλη της Θεσσαλονίκης.Βάλτε γρασίδι, αμμουδιά, νερό, χώμα, σχεδιάστε λίμνες ή ποτάμια η οτιδήποτε άλλο θέλετε. Μπορείτε αφού δημιουργήσετε την πόλη σας να την αποθηκεύσετε σε μορφή εικόνας.
SunnyBook
Δημιουργία προσαρμοστικού βιβλίου. Εισάγετε PDF και αυτόματα δημιουργείται το ψηφιακό σας βιβλίο με προσαρμοσμένες “έξυπνες δυνατότητες” στις εκπαιδευτικές ανάγκες του καθένα.
Δημοσιευμένα SunnyBook ανά τάξη
Πρόκειται για λογισμικό που αφορά στη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού βιβλίου με προσαρμοσμένες “έξυπνες δυνατότητες” στις εκπαιδευτικές ανάγκες του καθένα. Εσείς εισάγετε οποιοδήποτε βιβλίο ή κείμενο με εικόνες θέλετε σε μορφή PDF και αυτό μετατρέπεται σε ψηφιακό βιβλίο.
Ζωγραφική & Πινακοθήκη
Πρόκειται για λογισμικό που αφορά στη δημιουργία πινάκων και την δημοσίευση τους.
Θεματικός Χάρτης
Δημιουργία θεματικού χάρτη όπου οι χρήστες εισάγουν πληροφορίες (εικόνα και κείμενο) σε οποιοδήποτε σημείο επιθυμούν, δημιουργώντας έτσι έναν διαδραστικό χάρτη.
Noe
Παιχνίδι ερωτήσεων για διάφορα θεματικά πεδία. Ο κεντρικός ήρωας (ο Νώε) τρέχει σε μια διαδρομή (εμείς τον κινούμε με βελάκια) και συναντά εμπόδια. Για να τα ξεπεράσει πρέπει κάθε φορά να απαντήσει σωστά σε κάποια ερώτηση.
Brainsponge
Τεστ γνώσεων για διάφορα θεματικά πεδία. Κερδίζει όποιος απαντήσει στις περισσότερες ερωτήσεις στο λιγότερο χρόνο! Ανά 10 σωστές απαντήσεις κερδίζετε ένα brainsponge! Στόχος σας το χρυσό. Καλή διασκέδαση!
Εφημερίδα
Δημιουργήστε την δικιά σας εφημερίδα και δημοσιεύστε την. Επιλέξτε πρότυπο διαρρύθμισης της εφημερίδας σας, περάστε εύκολα κείμενο και εικόνες. Μπορείτε να προσθέσετε όσες σελίδες θέλετε στην εφημερίδα σας ή να τις αφαιρέσετε, να ανεβάσετε εικόνες από τον υπολογιστή σας, να επιλέξετε με ποιον τρόπο θα παρουσιάζεται η εφημερίδα σας και να την κοινοποιήσετε. 
Δημοσιευμένες εφημερίδες
Οι εφημερίδες που έχουν δημοσιευτεί από τους χρήστες. Οι εφημερίδες είναι ορατές εδώ μόνο εάν έχετε επιλέξει «δημοσίευση» στο περιβάλλον δημιουργίας τους. Μπορείτε εύκολα να βρείτε την εφημερίδα που θέλετε κάνοντας αναζήτηση ανάλογα με το θέμα, την κατηγορία που ανήκει ή το συγγραφέα. Όλες οι εφημερίδες που δημοσιεύονται ελέγχονται από το ΝΟUS για ορθή χρήση του λογισμικού. Καλά νέα! Στα σχολεία παρέχεται η δυνατότητα δημοσίευσης ανά τάξη. 
Supernums
Παιχνίδι αριθμών. Επιλέξτε αριθμητική πράξη και βαθμό δυσκολίας. Έπειτα πρέπει να επιλέξετε το σωστό κουβούκλιο της ρόδας του Λούνα παρκ με το σωστό αποτέλεσμα για να κερδίσετε.
createPark
Πετάξτε στα σκουπίδια στοιχεία του πάρκου που δεν σας αρέσουν και τοποθετείστε στην θέση τους στοιχεία που επιθυμείτε.
icard
Δημιουργείστε πολύ εύκολα ηλεκτρονικές ψηφιακές κάρτες,επιλέγοντας εικόνα,ζωγραφίζοντας και εισάγοντας κείμενο.
Ανακοινώσεις και πηγές
Ανακοινώσεις σχετικά με την εκπαιδευτική τεχνολογία και πήγες ψηφιακού υλικού.
Προσωπικό ημερολόγιο
Οργανώστε τη μέρα σας. Στο ημερολόγιο του ΝOUS μπορείτε να οργανώσετε τη μέρα σας.
Μyca
Πρόγραμμα για την δημιουργία cartoon. To πρόγραμμα είναι ιδιαίτερα φιλικό προς τον χρήστη έτσι ώστε να μπορούν χωρίς καμία εκπαίδευση να το χρησιμοποιούν οι μαθητές.




Καλημέρα!


Αν ο ήλιος μπαίνει μες στο σπίτι,
μπαίνει λίγο και μες στην ψυχή σου.
Le Corbusier, 1887-1965, Γαλλοελβετός αρχιτέκτονας

Σάββατο, 28 Μαΐου 2016

Πάμπλο Νερούντα, Τη νύχτα σ’ ένα νησί...



“ Όλη τη νύχτα κοιμήθηκα μαζί σου κοντά στη θάλασσα, στο νησί. Ήσουν άγρια και γλυκιά ανάμεσα στην ηδονή και στον ύπνο ανάμεσα στη φωτιά και στο νερό.
Ίσως πολύ αργά ενώθηκαν τα όνειρά μας, στα ψηλά ή στα βαθιά, στα ψηλά σαν κλαδιά που κουνάει ο ίδιος άνεμος, στα χαμηλά σαν κόκκινες ρίζες που αγγίζονται.
Ίσως το όνειρό σου χωρίστηκε από το δικό μου και στη σκοτεινή θάλασσα με έψαχνε όπως πρώτα υπήρχες όταν δεν ακόμα, όταν χωρίς να σε διακρίνω έπλεα στο πλάι σου, και τα μάτια σου έψαχναν αυτό που τώρα – ψωμί, κρασί, έρωτα και θυμό – σου δίνω με γεμάτα χέρια, γιατί εσύ είσαι το κύπελλο που περίμενε τα δώρα της ζωής μου.
Κοιμήθηκα μαζί σου όλη τη νύχτα, ενώ η σκοτεινή γη γυρίζει με ζωντανούς και νεκρούς, και σαν ξύπνησα ξάφνου καταμεσής στη σκιά το μπράτσο μου τύλιγε τη μέση σου. Ούτε η νύχτα, ούτε ο ύπνος μπόρεσαν να μας χωρίσουν.
Κοιμήθηκα μαζί σου και ξύπνησα με το στόμα σου βγαλμένο από τον ύπνο να μου δίνει τη γεύση από τη γη, από τη θάλασσα, από τα φύκια, από το βάθος της ζωής σου, και δέχτηκα το φιλί σου μουσκεμένο από την αυγή σαν να έφθανε
από τη θάλασσα που μας περιβάλλει.”

  (από τα 100 ερωτικά σονέτα)

Γιώργος Σαραντάρης, Θαλασσινός βίος (απόσπασμα)


1
Καληνύχτα θάλασσα καληνύχτα
Κατεβήκαμε στο βυθό σου
Όσα παιδιά τραγούδησαν στον αέρα
Ας τραγουδήσουν πάλι
Ας τραγουδήσουν οι γυναίκες κι οι γέροι
Ας βγάλουν την αρμύρα από μέσα τους
Κι ας ντυθούν την άλλη στολή
Οι συνειδήσεις δάκρυσαν όλα τα δάκρυα
Ήρθε ο καιρός να κλάψει μέσα μας
Η θάλασσα που ποτέ δεν κλαίει
27
Μέσα στον ήλιο μέσα στη σελήνη
Νομίζω πως ο πόθος μου εξάπλωσε
Τα βουνά που δεν μπόρεσε ν' αδράξει
Με τα δικά του πόδια και τα χέρια
Για το δικό μου βίο τον αλησμόνητο
Στη γη όπου γεννήθηκα μεσάνυχτα
Κι όπου τα φώτα έφερε ο νους μου
Σαν μιαν ατράνταχτη σκιά είναι ο πόθος μου
Και με γοητεία τα βουνά εκίνησε
Γιατί το είδε πως δεν ήτανε δικά του

28
Γέλια μηχανικά εσκόρπισαν οι άνεμοι
Που ήταν πολλοί ήτανε χιλιάδες
Όταν στης γης το χώμα κλωθογύριζα
Κι ενώ κοιτούσα ανέβαινε το χώμα
Χωρίς η γη να έχανε από δύναμη
Σαν μουσική ανέβαινε το χώμα
Σαν μουσική που κρυφακούει
Και φύλαξε λόγια ζεστά αγέρα φύλαξε
Στον αιθέρα ο πόθος να χυθεί
Με τον αιθέρα εγώ να ταξιδέψω

29
Με τα μαλλιά της άνοιξης εσκούπισα
Τόσες φορές το πρόσωπό μου!
Εμύρισα δυόσμο και θυμάρι
Τόσες φορές που με σκεπάζει η μνήμη
Και παύω να θυμάμαι!
Μακροθυμία ο ήλιος ή βραβείο;
Αφήστε τα αυτά στους ζητιάνους!
Σ' εμάς η άνοιξη που δεν πεθαίνει
Σ' εμάς η μουσική που δεν σωπαίνει
Στην άνοιξη στη μουσική το ότι υπάρχουν!

30
Και τώρα και τη θάλασσα να γιάνω!
Της γης τη νοσταλγία θα γδυθώ
Και στους βυθούς θα βυζάξω ησυχία
Όπου δεν έχει χλόη θ' αρμέξω γάλα
Όπου ο ήλιος δεν φιλεί τα φύλλα
Θα τινάξω λουλούδια απ' το νερό
Οι βράχοι θα σκιρτήσουν όπου να 'ναι
Ένα θόρυβο η γέννηση θα κάνει
Όσο μακριά κι αν γίνει από μένα
Δεν θα ταράξει όμως τη μουσική.

Παρασκευή, 27 Μαΐου 2016

Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων 2016 : Βιολογία, ΑΕΠΠ


Για τα θέματα Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον Ημερήσιων ΓΕΛ Νέου Συστήματος πατήστε εδώ.

Για τα θέματα Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον Εσπερινών ΓΕΛ Νέου Συστήματος πατήστε εδώ.

Για τα θέματα Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον Ημερήσιων ΓΕΛ & ΕΠΑΛ Παλαιού Συστήματος πατήστε εδώ.

Για τα θέματα Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον Εσπερινών ΓΕΛ & ΕΠΑΛ Παλαιού Συστήματος πατήστε εδώ.

Για τα θέματα Ηλεκτρολογίας Ημερήσιων & Εσπερινών ΓΕΛ & ΕΠΑΛ Παλαιού Συστήματος πατήστε εδώ.

Για τα θέματα Βιολογίας Ημερήσιων ΓΕΛ & ΕΠΑΛ Νέου και Παλαιού Συστήματος πατήστε εδώ.

Για τα θέματα Βιολογίας Εσπερινών ΓΕΛ & ΕΠΑΛ Νέου και Παλαιού Συστήματος πατήστε εδώ.

Φαντασία...

"Είναι γλυκό, σε όλες τις ηλικίες, να αφήνεσαι να σε οδηγεί η φαντασία"
Marcel Proust, 1871-1922, Γάλλος συγγραφέας


Γιάννης Ρίτσος, Όνειρο καλοκαιρινού μεσημεριού (απόσπασμα)


Άλλοτε διαβάζαμε τα μαθήματά μας, κάναμε την προσευχή μας
και λέγαμε πως δυο και δυο κάνουν τέσσερα.
Τώρα, δυο λουλούδια και δυο αχτίνες δεν κάνουν τέσσερα –
κάνουν την ψυχή μας.
Κι ένα τριαντάφυλλο και μια πεταλούδα δεν κάνουν δυο –
κάνουν ένα Θεό.
Κι ένας Θεός κάνει όλα.
Λοιπόν, η ψυχή μας μαζί με την ψυχή του Θεού πόσα κάνει;
Ο δάσκαλος δεν ξέρει.
Εμείς το ξέρουμε πως κάνει: ένα.
Το διαβάσαμε σήμερα στο ανοιχτό βιβλίο του ήλιου, σήμερα που
ξεχάσαμε όλα τα βιβλία.

Γιάννης Ρίτσος, Ποιήματα, τόμος Α΄, Κέδρος, Αθήνα 1997

Μόσχος, Ἔρως δραπέτης

"Omnia vincit amor"
by Jan van den Hoecke
Η Αφροδίτη εγύρευε τον Έρωτα τον γιο της:
«Όποιος είδε τον Έρωτα τί στράτες να βαστά
—είναι δικός μου ο χασιμιός— αν μου το πει, θα πάρει
της Αφροδίτης το φιλί βρετίκι του μπροστά,
κι αν τονε φέρεις — κάνομε καλά εμείς, παλληκάρι!
Παιδί είναι καλοσήμαδο· σε δέκα θα φανεί·
το χρώμα του όχι κάτασπρο, μόνο σα φλόγα μοιάζει·
τα μάτια του είναι πύρινα, γλυκούλα είν
η φωνή,
γιατ
άλλα συλλογίζεται, και λόγια άλλ αραδιάζει.
Σαν μέλι είν
η φωνούλα του κι ο νους του σαν χολή·
ψεύτικο, κατεργάρικο παιδί, π
αγριοδείχνει·
έχει κεφάλι ολόσγουρο κι αδιαντροπιά πολλή·
μικρά είναι τα χεράκια του, μα πέρα πέρα ρίχνει,
ρίχνει και μες στην κόλαση, στον Άδη τον βαθύ,—
γυμνό εχει σώμα, μα
χει νου πολύ κρυφό και πλάνο,
και πότ
εδώ και πότ εκεί πετάει σαν το στρουθί,
σ
άνδρες, γυναίκες κάθεται, στα σπλάχνα τους επάνω·
τόξο κρατάει μικρούτσικο με βέλος εμπροστά—
τόσο δα βέλος— μόν
αυτό στον ουρανό καρφώνει·
χρυσή είν
η φαρετρούλα του, μα μέσα εχει κλειστά
κείνα τα πικροκάλαμα, όπου κι εμέ πληγώνει·
όλα του τούτα είναι κακά, μ
απ όλα πιο κακή
είν
η μικρή λαμπάδα του, που και τον Ήλιο καίει.
Όπου τον πιάσεις, δέσε τον αμέσως απ
εκεί.
Κι άμα σ
αρχίσει κλάματα, μην τον ακούς! ας κλαίει.
Κι άμα γελά, εσύ τράβα τον, κι άμα φιλιά αρχινά,
φεύγε· έχει χείλια πύρινα, φιλιά φαρμακωμένα.
Κι άμα σου πει “τα όπλα μου, σου τα χαρίζω, νά”
μη
γγίξεις δώρα πλανερά, μες στη φωτιά βαμμένα!»

μετάφραση : Σ. Μενάρδος

Niccolò Paganini, διάσημος Ιταλός βιολονίστας και συνθέτης

Γένοβα, 27 Οκτωβρίου 1782 - Νίκαια, 27 Μαΐου 1840

Ευγένιου Ντελακρουά, Προσωπογραφία του Παγκανίνι, Wikimedia




Τετάρτη, 25 Μαΐου 2016

ο Ερωτόκριτος graphic novel


Tου κύκλου τα γυρίσματα που ανεβοκατεβαίνου
και του τροχού που ώρες ψηλά κι ώρες στα βάθη πηαίνου,
και του καιρού τ’ αλλάματα που αναπαημό δεν έχου,
μα στο καλό κ’ εις το κακό περιπατούν και τρέχου
και των αρμάτω οι ταραχές, έχθρητες και τα βάρη,
του Eρωτα η εμπόρεση και της φιλιάς η χάρη,
αυτάνα μ’ εκινήσασι τη σήμερον ημέρα
ν’ αναθιβάλω και να πω τα κάμαν και τα φέρα
σ’ μια κόρη κ’ έναν άγουρο που μπερδευτήκα ομάδι
σε μια φιλιάν αμάλαγη, με δίχως ασκημάδι.
Kι όποιος του πόθου εδούλεψε εισέ καιρό κιανένα
ας έρθη για ν’ αφουκραστή ό,τι ‘ναι εδώ γραμμένα.
Aφουκραστήτε το λοιπό...

Το έμμετρο ερωτικό μυθιστόρημα του Βιτσέντζου Κορνάρου αποτέλεσε για αιώνες το δημοφιλέστερο ανάγνωσμα του ελληνισμού. Kαι παρόλο που επικρίθηκε ως ευτελές λαϊκό δημιούργημα («εξάμβλωμα» το χαρακτηρίζει ο Kοραής και «μυθιστόρημα για τις υπηρέτριες»ο Mιστριώτης), επηρέασε όσο κανένα άλλο κείμενο τη νεοελληνική ποίηση από τον Σολωμό ως τον Σεφέρη. Σήμερα θεωρείται ως ένα από τα αριστουργήματα της Αναγέννησης σε πανευρωπαϊκή κλίμακα.
Αυτό το ιπποτικό έπος του Κορνάρου κυκλοφορεί τώρα για πρώτη φορά σε graphic novel, χάρη στην πρωτότυπη ιδέα τριών δημιουργών.
Ο Γιώργος Γούσης (σχέδιο) και οι Δημοσθένης Παπαμάρκος και Γιάννης Ράγκος (σενάριο) μετέτρεψαν την κλασική έμμετρη μυθιστορία των αρχών του 17ου αιώνα σε ένα ελληνικό fantasy, στο οποίο συνυπάρχουν ανεκπλήρωτοι έρωτες και ισχυροί δεσμοί φιλίας, πολιτικές συμμαχίες και βίαιες μάχες, κώδικες τιμής και φεμινιστικά «μοτίβα», με το στοιχείο της μαγείας να διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο.
Ο Γ. Γούσης επιλέγει κινηματογραφικά πλάνα και μαζί με τον Παναγιώτη Πανταζή (συνεργάστηκε στο χρώμα) επιλέγουν ποπ χρώματα δημιουργώντας σύγχρονες και ταυτόχρονα παραμυθένιες εικόνες. Παράλληλα, καθώς η ιστορία του Ερωτόκριτου -αν και τυπικά εξελίσσεται στην αρχαία Αθήνα- χρησιμοποιεί στοιχεία από ποικίλες ιστορικές εποχές και διαφορετικούς πολιτισμούς (κλασική αρχαιότητα, Βυζάντιο, Αναγέννηση, Ενετοκρατία κ.α.), η εικονογράφηση συνθέτει έναν κόσμο που δεν ανταποκρίνεται σε καμία συγκεκριμένη ιστορική πραγματικότητα, αλλά αντλεί από στοιχεία της ελληνικής τέχνης όλων των περιόδων, με τον ίδιο τρόπο που η γλώσσα του Κορνάρου αντλεί από την ελληνική γλωσσική παράδοση.
Στους διαλόγους υιοθετείται ένας λιτός και στρωτός νεοελληνικός λόγος, με απόλυτο σεβασμό στο πρωτότυπο κείμενο του Κορνάρου. Στην αφήγηση περιλαμβάνονται αυθεντικά αποσπάσματα (δεκαπεντασύλλαβοι ομοιοκατάληκτοι στίχοι στην κρητική διάλεκτο) με ελάχιστες προσαρμογές, ως μια σκόπιμη «σύνδεση» με το γλωσσικό ιδίωμα του εμβληματικού αυτού έργου.

Παρακάτω μπορείτε να πάρετε μια ιδέα του έργου μέσα από τις πρώτες, εντυπωσιακές σελίδες του βιβλίου.



Γκούφι

25 Μαΐου 1932
Κάνει το ντεμπούτο του το διάσημο καρτούν της Ντίσνεϊ, Ντίπι Ντογκ, 
γνωστότερο ως Γκούφι




Στην ταινία κινουμένων σχεδίων Mickey’s Revue (1932), στο πλήθος που παρακολουθούσε το σόου του Μίκυ υπήρχε και ένας περίεργος τύπος ο οποίος φαινόταν να διασκεδάζει τόσο ώστε να ενοχλεί, με τα γέλια του, τους υπόλοιπους θεατές. Αυτό έπεισε τους σχεδιαστές της Disney να μετατρέψουν τον χαζοχαρούμενο σε ήρωα. Αφού του έβγαλαν τα γυαλιά και το γενάκι, προκειμένου να είναι πιο συμπαθής, τον ονόμασαν Dippy Dawg, δηλαδή «Τρελό Σκύλο». Στην Disney ωστόσο, σύντομα άρχισαν να τον αποκαλούν «The Goof»... οπότε και έμεινε το όνομα Γκούφι.




Goofy's House, Tokyo Disneyland


πηγές


Τρίτη, 24 Μαΐου 2016

Ιστορία της Φιλοσοφίας, infographic

Σκεπτόμενος άνθρωπος, François-Auguste-René Rodin

History of Philosophy
Source: SuperScholar.org/

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, Το σκοτεινό τρυγόνι


Μάνα μου, εγώ ‘μαι τ άμοιρο, το σκοτεινό τρυγόνι
όπου το δέρνει ο άνεμος, βροχή που το πληγώνει
Το δόλιο όπου κι αν στραφεί κι απ’ όπου κι αν περάσει
δε βρίσκει πέτρα να σταθεί, κλωνάρι να πλαγιάσει.

Εγώ βαρκούλα μοναχή, βαρκούλ' αποδαρμένη
μέσα σε πέλαγο ανοιχτό, σε θάλασσ' αφρισμένη
παλεύω με τα κύματα χωρίς πανί, τιμόνι
κι άλλη δεν έχω άγκυρα πλην την ευχή σου μόνη.

Ποίηση : Aλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Μουσική : Μανώλης Λιαπάκης
Τραγούδι : Σωκράτης Μάλαμας


Δευτέρα, 23 Μαΐου 2016

Θέματα Πανελλαδικών 2016 : Ιστορία, Φυσική


Σήμερα δόθηκαν οι εξετάσεις Ιστορίας και Φυσικής
των ημερησίων και εσπερινών ΓΕΛ με το ΝΕΟ Σύστημα και
ΤΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ (ΓΕΛ)ΚΑΙ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄ στα μαθήματα γενικής παιδείας και επιλογής) με το ΠΑΛΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ