Blogger Widgets

Σάββατο, 29 Οκτωβρίου 2016

Λυσία Υπέρ Μαντιθέου, § 4 – 5


Μετάφραση

[4] Δηλαδή, ο πατέρας, πριν από τη συμφορά στον Ελλήσποντο, μάς έστειλε στον Σάτυρο στον Πόντο για να ζήσουμε και ούτε ήμασταν στην πατρίδα όταν καταστράφηκαν τα τείχη ούτε όταν μεταβλήθηκε το πολίτευμα, αλλά ήρθαμε πέντε ημέρες πριν επανέλθουν όσοι βρίσκονταν στη Φυλή από την εξορία   στον Πειραιά.


[5] Και πράγματι  ούτε ήταν φυσικό επειδή φτάσαμε σε τέτοια περίσταση να επιθυμούμε εμείς να συμμετέχουμε στους ξένους κινδύνους ούτε εκείνοι φαίνεται να είχαν τέτοια γνώμη, ώστε να δίνουν αξιώματα στη διοίκηση της πολιτείας σε αυτούς που έλειπαν από την πατρίδα και σε αυτούς που δεν διέπραξαν κανένα αδίκημα, αλλά πολύ περισσότερο στερούσαν τα πολιτικά δικαιώματα και σε αυτούς που κατέλυσαν τη δημοκρατία μαζί τους.

Φύλλο εργασίας

Ø  Ποιες προσωπικές πληροφορίες δίνει ο Μαντίθεος και προσπαθεί να επηρεάσει τους βουλευτές;
Ø  Να εντοπίσετε τις μετοχές με τις οποίες ο Μαντίθεος απορρίπτει τα στοιχεία του κατηγορητηρίου.
Ø  Πού αποσκοπεί η διήγηση; (βλέπε σχολικό εγχειρίδιο, σελ. 19)
Ø  Ποια ιστορικά γεγονότα αναφέρονται στις § 4 – 5;
Ø  Να αιτιολογήσετε τη φράση «οτε μς εκς ν» σε συνδυασμό με όσα λέγονται στην § 5.
Ø  Ποια στάση τήρησαν οι τριάντα τύραννοι  στους κινδύνους που τους απειλούσαν και σε ποιες ενέργειες προέβησαν;
Ø  Να εντοπίσετε τα σχήματα λόγου στο κείμενο.
Ø  Να υποθέσετε ότι είστε ο κατήγορος. Να γράψετε τον λόγο που θα εκφωνούσατε στη Βουλή των πεντακοσίων εκθέτοντας τις κατηγορίες εναντίον του Μαντιθέου. (Να λάβετε υπόψη σας τις § 1 – 5).

Λυσία Υπέρ Μαντιθέου, Προοίμιο, 1 – 3


Μετάφραση

[1] Εάν δε γνώριζα καλά, κύριοι βουλευτές, ότι οι κατήγοροι θέλουν να με βλάψουν με κάθε τρόπο, θα τους χρωστούσα μεγάλη ευγνωμοσύνη γι’ αυτή την κατηγορία · γιατί νομίζω ότι για όσους έχουν συκοφαντηθεί άδικα, είναι αίτιοι πολύ μεγάλων αγαθών, όσοι τυχόν τους αναγκάζουν να λογοδοτήσουν για τις πράξεις της ζωής τους.

[2] γιατί εγώ έχω τόσο μεγάλη εμπιστοσύνη στον εαυτό μου, ώστε ελπίζω, ότι, κι ακόμη κάποιος φέρεται άσχημα ή εχθρικά σε μένα, όταν με ακούσει να μιλάω για όσα έχω πράξει, θα μετανιώσει και θα με θεωρήσει στο εξής πολύ καλύτερο (πολίτη).

[3] Έχω την αξίωση, κύριοι βουλευτές, αν αποδείξω μόνο αυτό, δηλαδή, ότι διάκειμαι ευνοϊκά προς το παρόν πολίτευμα κι ότι έχω αναγκαστεί να συμμετέχω στους ίδιους κινδύνους με σας, να μην ωφεληθώ καθόλου · εάν όμως φαίνομαι ότι έχω ζήσει κόσμια και αντίθετα από τους λόγους των εχθρών, αφενός να με εγκρίνετε ως βουλευτή κι αφετέρου να θεωρείτε αυτούς ότι είναι χειρότεροι. Πρώτα θα αποδείξω ότι δεν ήμουν ιππέας ούτε βρισκόμουν στην πατρίδα τον καιρό των τριάκοντα τυράννων ούτε έλαβα μέρος  στο τότε καθεστώς.

ΕΛΜΕ Φθιώτιδας : Εθελοντική Αιμοδοσία Καθηγητών

Παρασκευή, 28 Οκτωβρίου 2016

28η Οκτωβρίου

Aυτά τα δέντρα δε βολεύονται με λιγότερο ουρανό,
αυτές οι πέτρες δε βολεύονται κάτου απ' τα ξένα βήματα,

αυτά τα πρόσωπα δε βολεύονται παρά μόνο στον ήλιο,

αυτές οι καρδιές δε βολεύονται παρά μόνο στο δίκιο.

Γιάννης Ρίτσος Ρωμιοσύνη


Στέλιου Ξεφλούδα, Άνθρωποι του μύθου (απόσπασμα)

Α'
ΠΟΡΕΙΑ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΝΥΧΤΑ

Οδεύουμε μέσα στο φθινόπωρο. Η νύχτα είναι ψυχρή κι ανατριχιάζει. Μόλις ένα φεγγάρι έγραψε την καμπύλη του στον ουρανό. Οι στρατιώτες κινιούνται αργά σε μια ατέλειωτη γραμμή πάνου στον άσπρο δρόμο. Η μεγάλη πεδιάδα της Μακεδονίας, τα δέντρα, όπως υψώνουνται πυκνά εδώ κ' εκεί σα μια όαση στην έρημο, τα χωριά στο βάθος που κοιμούνται, παίρνουν μιαν έκφραση αμφίβολη και ρευστή κάτου απ' τ' αδύνατο φως. Όλο αυτό το τοπίο, σου δίνει την εντύπωση της έρημου, όπως χάνεται ατάραχη και σιωπηλή κάτου απ' τ' άστρα. Οι στρατιώτες βαδίζουν αργά, δεν πατούν σταθερά στο έδαφος, τρικλίζουν σ' ένα χάος από κούραση και ύπνο. Τ' άσπρο άλογο προχωρεί σα φάντασμα ανάμεσα στη σιωπή της κοιμισμένης πεδιάδας.
Πίσω από τους στρατιώτες ακολουθούν τ' αμάξια, το ένα ύστερα απ' τ' άλλο και γεμίζουν τη νύκτα μ' έναν κρότο μονότονο. Μόλις γυρίζουν οι τροχοί τους. Τ' αμάξια, η κοιμισμένη πεδιάδα, οι ανακατωμένες σκιές των στρατιωτών, τ' άλογο που μετράει τα βήματά του, χάνουν την πραγματική τους μορφή, διαλύονται, γίνουνται ένα όνειρο.
Κανείς δε βλέπει κανένα δρόμο, αν και ο δρόμος βρίσκεται κάτου, απ' τα πόδια του. Ο ένας πηγαίνει πίσω απ' τον άλλο, σα να μη μπορεί να κάνει διαφορετικά, να είναι δεμένος ο καθένας με τον προηγούμενό του και πάντα η ανθρώπινη σειρά καταστρέφεται, οι στρατιώτες ανακατώνονται, πυκνώνουν, φαίνουνται σαν σκοτεινοί όγκοι, που κινιούνται αποχωρισμένοι μεταξύ τους, κάποτε ένας πέφτει στην άκρη του δρόμου, άλλος στέκεται ακίνητος και δεν προχωρεί και τ' άστρα στον ουρανό τρέμουν. Τα μάτια, που κλείνουν απ' τον ύπνο, δε βλέπουν κανένα δρόμο ούτε τ' άστρα, κοιτάζουν μονάχα τον ύπνο. Τ' αμάξια κοιμισμένα ακολουθούν αργά κ' οι ρόδες τους τρίζουν πάντα μονότονα.
Κάποτε περνούμε ανάμεσα από χωριά βυθισμένα στον ύπνο που ξυπνούν απότομα απ' τα βήματα μας, απ' τον κρότο που κάνουν τα καρφιά απ' τα παπούτσια μας. Ανοίγουμε τα μάτια κ' είναι σα να μην καταλαβαίνουμε τίποτα, σα να νειρευόμαστε κοιμισμένοι. Γυναίκες βγαίνουν στα παράθυρα και μπορεί να κλαίνε σιωπηλά μέσα στη νύχτα χωρίς να τις βλέπουμε, να παρακαλούν το θεό χωρίς να τις ακούμε, οι άντρες κατεβαίνουν στο δρόμο, μας μιλάν, τι ήρεμη η φωνή τους, μας επαναλαμβάνουν «στο καλό», δεν τρέμει καθόλου η φωνή τους, πόσο θα ήθελαν να γίνουν ένα μαζί μας, νάρθουν μαζί μας, είναι ο λαός που κάνει αυτόν τον πόλεμο κι αυτός ο πόλεμος είναι δίκαιος.
Ατέλειωτος γύρω μας ο κάμπος της Μακεδονίας. Οι λιγνές λεύγες διακρίνουνται καθαρά στην άκρη του δρόμου σαν να μας αποχαιρετούν, τα αμάξια με τα ισχνά βώδια σέρνονται αργά κάτου απ' τα άστρα που τρέμουν και γεμίζουν τη νύχτα με το μονότονο κρότο τους. Πηγαίνουμε να πολεμήσουμε στην Αλβανία.

[πηγή: Στέλιου Ξεφλούδα, Άνθρωποι του μύθου, Εκδόσεις Σαλίβερου, Αθήνα 1944, σ. 5-7]



Γιώργος Σεφέρης, Μέρες Δ’

Αυτό το δέντρο με τα κλαδιά που σπάζουν και που ματώνουν
εσείς κι εγώ: είμαστε όλοι μαζί αυτό το δέντρο
κι ο άνεμος φυσά κουρελιάζοντας ένα χρώμα ρόδινης καταχνιάς.
Ό,τι μου πείτε το λέω κι ό,τι γυρέψετε το γυρεύω
με το μαρτύριο της σάρκας και τα παγωμένα δάχτυλα στη σκέψη
και φτερουγίσματα πουλιών που δε γνωρίσαμε ποτέ
παίζοντας παίζοντας παίζοντας μέσα στο αίμα.
Και ο θάνατος —πόσο παράξενο— που χρόνια κάθουνταν σ' ένα σκαμνί κοντά μου
έγινε στάχτη, έγινε καταχνιά, και καταργήθηκε.









Ο Μεγάλος Δικτάτωρ, του Τσάρλι Τσάπλιν


χρόνια πολλά!!!

Τετάρτη, 26 Οκτωβρίου 2016

Νίκος Καζαντζάκης, Καπετάν Μιχάλης (απόσπασμα)

πέθανε στις 26 Οκτωβρίου 1957


Πολλοί πού διάβασαν τον Καπετάν Μιχάλη θαρρούν πώς τέτοια παιδιά – τέτοια αντράκια, όπως λέμε στην Κρήτη – ποτέ δεν υπήρξαν, ούτε άντρες τόσο χεροδύναμοι, τόσο ψυχοδύναμοι, που ν’ αγαπούν με τόση λαχτάρα τή ζωή και ν’ αντικρίζουν με τόση περιφρόνηση το θάνατο. Πώς να πιστέψουν οι άπιστοι τι θαύματα μπορεί να γεννήσει η πίστη; Ξεχνούν πώς ή ψυχή του ανθρώπου γίνεται παντοδύναμη όταν συνεπαρθεί από μια μεγάλη ιδέα. Τρομάζεις όταν, ύστερα από πίκρες δοκιμασίες, καταλάβεις πώς μέσα μας υπάρχει μια δύναμη που μπορεί να ξεπεράσει τη δύναμη του ανθρώπου, τρομάζεις, γιατί από τη στιγμή που θα καταλάβεις πως υπάρχει η δύναμη αυτή δεν μπορείς πια να βρεις δικαιολογίες για τις ασήμαντες ή άναντρες πράξεις σου για τη ζωή σου τη χαμένη, ρίχνοντας το φταίξιμο στους άλλους· ξέρεις πια πώς εσύ, όχι ή τύχη, όχι ή μοίρα, μήτε οι άνθρωποι γύρα σου, εσύ μονάχα έχεις, ότι κι αν κάμεις, ότι κι αν γίνεις, ακέραιη την ευθύνη. Και ντρέπεσαι τότε να γελάς, ντρέπεσαι να περγελάς, αν μια φλεγόμενη ψυχή ζητάει το αδύνατο.
Καλά πια καταλαβαίνεις πως αυτή ‘ναι η άξια του ανθρώπου : να ζητάει και να ξέρει πως ζητάει το αδύνατο· και να ‘ναι σίγουρος πως θα το φτάσει, γιατί ξέρει πως αν δε λιποψυχήσει, αν δεν ακούσει τι του κανοναρχάει η λογική, μα κρατάει με τα δόντια την ψυχή του κι εξακολουθεί με πίστη, με πείσμα να κυνηγάει το αδύνατο, τότε γίνεται το θάμα, που ποτέ ο αφτέρουγος κοινός νους δε θα μπορούσε να το μαντέψει: το αδύνατο γίνεται δυνατό.
Το ελληνικό Γένος αν σώθηκε ως τα σήμερα, αν επέζησε ύστερα από τόσους εχτρούς – εξωτερικούς κι εσωτερικούς, προ πάντων εσωτερικούς – ύστερα από τόσους αιώνες κακομοιριά, σκλαβιά και πείνα, το χρωστάει όχι στη λογική – θυμηθείτε τους τρεις εμποράκους που ίδρυσαν τη Φιλική Εταιρεία, θυμηθείτε το ‘21 – το χρωστάει στο θάμα. Στην ακοίμητη σπίθα που καίει μέσα στα σωθικά της Ελλάδας.
Ευλογημένη η σπίθα αύτη που αψηφάει τις φρόνιμες συμβουλές της λογικής, κι όταν φτάσει το Γένος στα χείλια του γκρεμού βάζει φωτιά σε ολόκληρη την ψυχή και φέρνει το θάμα. Στα θάματα χρωστάει η Ελλάδα τη ζωή της.


José Malhoa, Πορτογάλος ζωγράφος

Τρίτη, 25 Οκτωβρίου 2016

Φωτογραφική Ομάδα Λαμίας

Αρχίζει στις 2 Νοεμβρίου 2016 ο επιμορφωτικός κύκλος μαθημάτων φωτογραφίας για το 2016-2017 για τα νέα μέλη μας και τους φίλους  που επιθυμούν να γνωρίσουν την τέχνη της Φωτογραφίας.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει  4 ενότητες μαθημάτων : 
- Τεχνική της Φωτογραφίας / Πρακτική,
- Ιστορία της Φωτογραφίας,
- Αισθητική στη Φωτογραφία/ Kανόνες και
- Ψηφιακή Φωτογραφία
καθώς και 5 θεματικά αντικείμενα (πορτραίτο, τοπίο,  δρόμου, γυμνό και macro) που θα αναπτυχθούν κατά τη διάρκεια της χρονιάς.
Τα μαθήματα γίνονται κάθε Δευτέρα και Τετάρτη απόγευμα 19:00 - 21:00 .
Επίσης κατά την διάρκεια της χρονιάς θα πραγματοποιούνται «φωτοβόλτες» για την πρακτική εμπέδωση των γνώσεων καθώς και συμμετοχές σε εκθέσεις κ εκδηλώσεις φωτογραφίας.
Σας περιμένουμε να γνωριστούμε και να ξεκινήσουμε και φέτος  ένα ταξίδι σε χρώματα και εικόνες.
Εγγραφές 26/10 - 31/10 & 2/11/2016 (στην αίθουσα της Φ.Ο.Λ. , Λεωνίδου 9-11, 3ος όροφος)
Πληροφορίες Τάσος Τσιούμας 697-8122015 & Νικήτας Παππάς 694-2061634.


Δευτέρα, 24 Οκτωβρίου 2016

«Ο θάνατος της ομιλίας», animation


Η ανθρώπινη επικοινωνία (σπηλαιογραφίες, γλώσσα) αναπτύχθηκε πριν από εκατομμύρια χρόνια, εφόσον οι άνθρωποι ένιωθαν από νωρίς αυτήν την ανάγκη. Σήμερα η επικοινωνία παίζει μεγάλο ρόλο στη ζωή μας αφού ολόκληρη η καθημερινότητά μας εξαρτάται από αυτήν. Όμως με την πρόοδο της τεχνολογίας έχουν αλλάξει πολλά.

Μια καταπληκτική μικρού μήκους κινουμένων σχεδίων για την ποιότητα της επικοινωνίας σήμερα. Ο τίτλος της φυσικά «ο θάνατος της ομιλίας» και τα λέει όλα. Οι διαπροσωπικές σχέσεις έχουν αντικατασταθεί με εικονίδια και διάφορες συνομιλίες στο facebook, viber, iMessage, whatsapp κτλ. Όλοι σκυμμένοι πάνω από μια οθόνη, πληκτρολογώντας ασταμάτητα σαν υπνωτισμένοι. Υπερβολή ή όχι… έτσι όπως πάμε, ο θάνατος της ομιλίας δεν είναι μακριά.



Γιώργος Σεφέρης, Τρία κρυφά ποιήματα

Το 1963, ο Γιώργος Σεφέρης βραβεύεται με το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας από τη Σουηδική Βασιλική Ακαδημία των Επιστημών : η ανακοίνωση της βράβευσής του έγινε την Πέμπτη 24 Οκτωβρίου.












Επί σκηνής, Δ΄

Η θάλασσα· πώς έγινε έτσι η θάλασσα;
Άργησα χρόνια στα βουνά·
με τύφλωσαν οι πυγολαμπίδες.
Τώρα σε τούτο τ’ ακρογιάλι περιμένω

ν’ αράξει ένας άνθρωπος
ένα υπόλειμμα, μια σχεδία.
Μα μπορεί να κακοφορμίσει η θάλασσα;
Ένα δελφίνι την έσκισε μια φορά
κι ακόμη μια φορά

η άκρη του φτερού ενός γλάρου.
Κι όμως ήταν γλυκό το κύμα
όπου έπεφτα παιδί και κολυμπούσα
κι ακόμη σαν ήμουν παλικάρι
καθώς έψαχνα σχήματα στα βότσαλα,

γυρεύοντας ρυθμούς,
μου μίλησε ο Θαλασσινός Γέρος:
«Εγώ είμαι ο τόπος σου·
ίσως να μην είμαι κανείς
αλλά μπορώ να γίνω αυτό που θέλεις».

πηγές



αναζήτηση google βάσει εικόνας

Τώρα μπορείτε να περιηγηθείτε στον ιστό με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο, ξεκινώντας την Αναζήτηση Google με μια εικόνα. Μάθετε περισσότερα για τις εικόνες στον ιστό και τις φωτογραφίες σας.








Πέμπτη, 20 Οκτωβρίου 2016

Are You Lost In The World Like Me?


Ο Μoby έχει κυκλοφορήσει πολλά γλυκόπικρα βίντεοκλίπ κινουμένων σχεδίων, τώρα όμως έβγαλε το πιο μελαγχολικό και δυνατό του (δυνατό σα γροθιά στο στομάχι).   
Για το "Are you lost in the world like me?" ζήτησε απ' τον Λονδρέζο animator Steve Cutts -γνωστό για τις εμβληματικές εικόνες του που παρουσιάζουν τη σύγχρονη κοινωνία και την εμμονή της με το εικονικό και την τεχνολογία- να του εικονογραφήσει ένα τρίλεπτο βίντεο.  
Το αποτέλεσμα το βλέπετε πάνω. Μελαγχολικό, απαισιόδοξο αλλά και ταυτόχρονα τόσο δυνατό που μπορεί να σε ξυπνήσει, να σε κάνει να αλλάξεις - αν το θελήσεις φυσικά.      Λέει ο Cutts στο Buzzfeed για τον πρωταγωνιστή που αναρωτιέται αν υπάρχει κάποιος άλλος χαμένος σαν κι αυτόν στον κόσμο: "Προσπαθεί μάταια να βρει ανθρώπινη επαφή, και φυσικά αποτυγχάνει. Ο ήχος του τραγουδιού είναι περίπλοκος και ενεργητικός, και ήθελα αυτό να το μεταφέρω με τις εικόνες: βλέπουμε τον ασταμάτητο, γρήγορο ρυθμό που κινείται η ζωή γύρω απ' τον πρωταγωνιστή, κάνοντάς τον να νιώθει σα να είναι ο ίδιος εκτός ρυθμού. 
Για μένα το βίντεο μιλά για την αυξανόμενή μας εξάρτηση από την τεχνολογία και για την έλλειψη της ουσιαστικής διαδραστικότητας με τους άλλους ανθρώπους. Εστιάζω στο πώς μας έχει αλλάξει, πώς γίναμε πιο αναίσθητοι και ιεραρχούμε με διαφορετικούς τρόπους πλέον τα σημαντικά πράγματα της ζωής..."

ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ




Εκπαιδευτικό πρόγραμμα - Διαγωνισμός ΚΥΠΡΟΣ-ΕΛΛΑΔΑ-ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ Εκπαιδευτικές γέφυρες 2016-17



Σας ενημερώνουμε ότι η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών, η Πρεσβεία της Κύπρου στην Ελλάδα - Μορφωτικό Γραφείο – Σπίτι της Κύπρου, το Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης (Μακεδονίας-Θράκης) και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας συνδιοργανώνουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα / Διαγωνισμό με θέμα: «Κύπρος, Ελλάδα, Ομογένεια: Εκπαιδευτικές γέφυρες».
Βασική επιδίωξη του προγράμματος είναι να αποτελέσει εκπαιδευτική «γέφυρα» ανάμεσα στην Ελλάδα, την Κύπρο και την Ομογένεια και να ενδυναμώσει τη συνεργασία και την επικοινωνία ανάμεσα σε όλες τις μαθητικές κοινότητες του Ελληνισμού.
Το πρόγραμμα - διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές όλων των τάξεων των δημόσιων και ιδιωτικών νηπιαγωγείων, δημοτικών σχολείων, Γυμνασίων και Λυκείων της Ελλάδας, της Κύπρου και της Ομογένειας, και τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Κυρίου Νίκου Αναστασιάδη. Υλοποιείται με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας και του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου.
Ο διαγωνισμός ξεκινάει στις 19 Σεπτεμβρίου 2016 και λήγει στις 20 Φεβρουαρίου 2017.
Τον Μάρτιο 2017 θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα του διαγωνισμού και οι καλύτερες μαθητικές δημιουργίες θα βραβευθούν σε ειδική εκδήλωση που φέτος θα πραγματοποιηθεί στη Λευκωσία.
Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στον κ. Πούλιο Ιωάννη, Εκπαιδευτικό και Υπεύθυνο Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Π.Ε. Σερρών, στο τηλέφωνο: 23210-47515 και στο email : serreschools@gmail.com , ο οποίος είναι σχεδιαστής του προγράμματος-διαγωνισμού. Τα σχολεία που θέλουν να λάβουν μέρος θα πρέπει να εκδηλώσουν ενδιαφέρον συμμετοχής με ένα απλό email στο serreschools@gmail.com ως τις 10 Νοεμβρίου 2016.



Τετάρτη, 19 Οκτωβρίου 2016

Ένα νέο στέκι κινηματογραφικής παιδείας από τη Θεσσαλονίκη


Ένα νέο τρόπο για να βρεθούν οι μαθητές γυμνασίου και λυκείου πιο κοντά στο σινεμά βρήκε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Μέσω του προγράμματος EUFORIA (European Films for Innovative Audience Development), στο οποίο είναι βασικός διαχειριστής, χρησιμοποιεί υλικό από επιλεγμένες ταινίες όπως πχ η «Στέλλα» του Μιχάλη Κακογιάννη και η «Αστέρω» του Δημήτρη Γαζιάδη από την Ελλάδα, η «Γη της επαγγελίας» του Αντρέι Βάιντα από την Πολωνία και «Ο γιος του Σαούλ» του Λάζλο Νέμες από την Ουγγαρία για να βοηθήσει στην κινηματογραφική εκπαίδευση και να μιλήσει για θέματα όπως η μετανάστευση, ο έρωτας, ο ρατσισμός και η αλληλεγγύη.
«Θα είναι μια νέα διαδικτυακή πλατφόρμα που θα δίνει πρόσβαση σε εκπαιδευτικά εργαλεία για μαθητές, ερευνητές και επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου», σχολίασε το πρωί της Δευτέρας η γενική διευθύντρια του ΦΚΘ κα Ελίζ Ζαλαντό σε συνέντευξη τύπου.
Από την πλευρά της η Επιστημονική Υπεύθυνη του EUFORIA κα Μαρία Κολώνη μίλησε για τους στόχους του προγράμματος λέγοντας πως θέλουν να υπάρχει μεγαλύτερη εξωστρέφεια με καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις, συμπληρώνοντας πως ήδη έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση 160.000 ευρώ από το Media (το πρόγραμμα έχει κόστος 250.000 ευρώ).
Βασικές δράσεις του προγράμματος EUFORIA είναι: η εκπαιδευτική ψηφιακή πλατφόρμα Film Vault (σε δοκιμαστική χρήση προς το παρόν στο www.filmfestival.gr/euforiabetaπου θα έχει 90 ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ μικρού και μεγάλου μήκους (30 ελληνικές, 30 πολωνικές και 30 ουγγρικές), τα 24 Μαθητικά Ντοκιμαντέρ  που δημιούργησαν μαθητές και που θα διαγωνιστούν στις 19/11 σε ειδική τελετή στο Φεστιβάλ Μαθητικού Ντοκιμαντέρ, το Docs for Kids, ενότητα του ΦΚΘ, που θα ταξιδεύει και σε άλλες πόλεις προβάλλοντας ντοκιμαντέρ σε μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι διακρατικές περιφερειακές κινηματογραφικές προβολές σε φυλακές, ενώ έχει ήδη γίνει συνέδριο τον Φλεβάρη του 2016 για την κινηματογραφική παιδεία.
Το ΦΚΘ θα οργανώνει, θα συντονίζει και θα επιβλέπει τις εργασίες μεταξύ του δικτύου και συγκεκριμένα μεταξύ του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (εκπαιδευτικού φορέα του ΦΚΘ), του πανεπιστημίου Spoleczna Akademia Nauk –San (Πολωνία) και του πολιτιστικού οργανισμού Laterna Magica Kulturalis es Oktatasi Szolgaltato Kft (Ουγγαρία).
«Δεν θέλουμε απλά να έχουμε αναρτημένο σε μια ιστοσελίδα διαδικτυακό υλικό, αλλά να δημιουργηθεί ένα στέκι κινηματογραφικής παιδείας που θα διασταυρώνονται τα κινηματογραφικά σύμβολα με τις νεανικές ανησυχίες», σημείωσε η υπεύθυνη του Film Vault Ειρήνη Δελιδάκη. Εξήγησε πως η πλατφόρμα θα περιλαμβάνει φιλμ, συλλογές και πρότζεκτ. Οι μαθητές θα μπορούν να βλέπουν ταινίες ή αποσπάσματα τους, και έπειτα θα κάνουν ένα πρότζεκτ πχ θα κληθούν να γράψουν μια κριτική για το φιλμ που είδαν.
Το υλικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τα φιλολογικά, τα εικαστικά, την πληροφορική και την φυσική. Διατίθεται στα ελληνικά και τα αγγλικά, ενώ αναμένεται να προστεθούν και τα ουγγρικά και τα πολωνικά.
Εξάλλου το τελευταίο διάστημα γίνεται μια συνολική προσέγγιση σε ευρωπαϊκό επίπεδο για το πώς θα ενταχθεί το Media education και το Film Education στην εκπαίδευση, όπως τόνισε η κα Κολώνη.
«Περιλαμβάνει στοιχεία από το καρέ, το μοντάζ, το φως, τη σύνθεση του πλάνου και την προοπτική. Και όλα τα παραπάνω αποτελούν μέρος του σινεμά», είπε η κα Ζαλαντό παρουσιάζοντας την αφίσα.
Ο Designer / Design Director Δημήτρης Παπάζογλου αναφέρει σε σημείωμά του: «Η οπτική γλώσσα που υιοθετήθηκε τόσο για τον σχεδιασμό της αφίσας όσο και για το σύνολο των εφαρμογών που αποτελούν την οπτική ταυτότητα του φετινού, εμπνέονται μέσα από μία σειρά βασικών χαρακτηριστικών του κινηματογράφου όπως το πανί-οθόνη προβολής, η επανάληψη, η διαφορετικότητα των κινηματογραφικών καρέ, η έννοια της προβολής (projection), η έννοια της κίνησης, αλλά και η προοπτική του ίδιου του χώρου της αίθουσας κατά την είσοδο του θεατή μέσα σε αυτή (σειρά καθισμάτων από το τελευταίο προς το πρώτο). Τα παραπάνω στοιχεία δεν αποτυπώνονται αυτούσια όπως αναφέρονται πιο πάνω. Μεταφράζονται, συνδιαμορφώνονται και αναδομούνται μέσα από τη χρήση της τυπογραφίας δημιουργώντας ένα νέο, πολυεπίπεδο σε αναγνώσεις έργο, επιτρέποντας στον θεατή να δώσει την δική του ερμηνεία, ενδυναμώνοντας ταυτόχρονα την ευρύτερη εμπειρία της τέχνης του κινηματογράφου. Επιπλέον η αυστηρή χρήση του ασπρόμαυρου σε συνδυασμό με την επιλογή μιας άκρως τεχνικής, monospaced, ισόπαχης γραμματοσειράς έρχονται να ενισχύσουν το σύνολο αυτής της εμπειρίας δημιουργώντας ταυτόχρονα τη σύνδεση ανάμεσα στον κλασικό κινηματογράφο αλλά και την τεχνολογία γύρω από αυτόν. Η αφίσα έχει σχεδιαστεί με σκοπό να επανατυπώνεται μέσα από δημιουργική ευελιξία (κατάλογοι, έντυπα, banners, κτλ) και όχι να αναπαράγεται αυτούσια ως προς τη σύνθεσή της. Το σύνολο των εφαρμογών του έργου λειτουργεί ως μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα επικοινωνίας επιτρέποντας ταυτόχρονα τον δημιουργικό πειραματισμό χωρίς να αλλοιώνονται τα κύρια χαρακτηριστικά του (κατανόηση του μηνύματος, αναγνωρισιμότητα, branding, concept)».

ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ



Στα ίχνη της γραφής


Βασική ιδέα της έκθεσης είναι η παρουσίαση της γραφής ως μορφή επικοινωνίας. Η έκθεση αναπτύσσεται σε τρεις ενότητες κατά το σχήμα πομπός – μήνυμα – δέκτης.
Τα εκθέματα προέρχονται από ένα ψηφιακό corpus που δημιουργήθηκε αποκλειστικά για την Πράξη «Στα ίχνη της Γραφής» από τις Υπηρεσίες και τα δημόσια μουσεία του ΥΠΠΟΑ. Αυτές επέλεξαν και κατέταξαν σε θεματικούς άξονες το υλικό που έστειλαν, ενώ στην τελική επιλογή σκοπίμως δεν επιλέχθηκαν «διάσημα» αντικείμενα, για να μην «αποσπούν» την προσοχή από το επιδιωκόμενο μήνυμα κάθε πληροφορίας.
Παρέχονται τρεις τρόποι περιήγησης στην έκθεση :
α. Ελεύθερη πλοήγηση: ο χρήστης κινείται μόνος του στο χώρο δημιουργώντας μια εξατομικευμένη επίσκεψη. Η Βοήθεια και οι Ρυθμίσεις από το βασικό μενού της εφαρμογής διευκολύνουν την προσαρμογής της στις ανάγκες κάθε χρήστη.
β. Ξενάγηση: ο χρήστης κινείται σε μια γραμμική διαδρομή που περιλαμβάνει στάσεις σε όλα τα εκθέματα. Με τα βέλη δεξιά → και αριστερά ← μπορεί να προχωρήσει ή να επιστρέψει σε προηγούμενες οθόνες, να επιλέξει ή όχι τα επόμενα επίπεδα πληροφόρησης. επιλέγοντας τα σημεία ενδιαφέροντός του.
γ. Παιχνίδι: ο χρήστης κατά την περιήγηση καλείται, προκειμένου να προχωρήσει, να απαντήσει σε ερωτήσεις παρατήρησης που αφορούν αποκλειστικά σε αντικείμενα της έκθεσης και δεν αποτελούν έλεγχο γνώσεων.
Διατίθεται και οθόνη/βίντεο με οδηγίες πλοήγησης πριν την έναρξη της περιήγησης.
Η έκθεση αναπτύσσεται μέσα από πέντε ενότητες.
1. Εισαγωγή: ένα βίντεο (1΄) και ένα πολύ σύντομο κείμενο παρουσιάζουν τη γραφή ως μορφή επικοινωνίας.
2. Ενότητα 1 (του πομπού) «Στην υπηρεσία της εξουσίας» Οι τρόποι με τους οποίους η οποιαδήποτε μορφή εξουσίας επικοινωνεί τα μηνύματά της μέσω της γραφής.
3. Ενότητα 2 (του μηνύματος): «Όταν το μήνυμα αποκτά μορφή». Κεντρικό θέμα της ενότητας είναι το ίδιο το μήνυμα, η μορφή, το είδος και το περιεχόμενό του, χωρίς να παραλείπεται και ο συντάκτης του.
4. Ενότητα 3 (του δέκτη): «Δίνοντας νόημα στα γραμμένα» Η ερμηνεία του μηνύματος από τον δέκτη και οι παράγοντες που την διαμορφώνουν.
5. Επίλογος: ένα βίντεο (1΄) και ένα σύντομο κείμενο.

Παρουσίαση των χαρακτηριστικών της  Διαδικτυακής εικονικής έκθεσης  κάνε κλικ εδώ


εκπαιδευτικός φάκελος εδώ

Τρίτη, 18 Οκτωβρίου 2016

ωρίμανση...


"Το να υπάρχεις σημαίνει να αλλάζεις,
το να αλλάζεις σημαίνει να ωριμάζεις,
το να ωριμάζεις σημαίνει να αναδημιουργείς ασταμάτητα
τον εαυτό σου. "
Ανρί Μπεργκσόν

Ιδρυματικό Αποθετήριο Ολυμπιάς

To Ιδρυματικό Αποθετήριο “ΟΛΥΜΠΙΑΣ – Olympias που υλοποίησε η Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα της Ψηφιακής Σύγκλισης περιλαμβάνει την επιστημονική παραγωγή του Ακαδημαϊκού Προσωπικού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων προσφέροντας υπηρεσίες:
  • συλλογής, τεκμηρίωσης, αποθήκευσης & μακροχρόνιας συντήρησης του ψηφιακού υλικού,
  • υποδοχής, οργανωμένης διαχείρισης και διάχυσης της επιστημονικής εκροής του Πανεπιστημίου σε ψηφιακή μορφή
Η υλοποίηση του αποθετηρίου ακολουθεί τα πρότυπα ανοικτής πρόσβασης όπως έχουν αναπτυχθεί σε διεθνές επίπεδο, και εξασφαλίζει ένα αποτελεσματικό μοντέλο λειτουργίας για την ευέλικτη και οργανωμένη διάθεση ερευνητικού και εκπαιδευτικού υλικού.

Κυριακή, 16 Οκτωβρίου 2016

Ιστορία Β' Λυκείου, κεφ. 2 2. Οικονομία


α. Οι δημογραφικές εξελίξεις και η αγροτική παραγωγή

αύξηση αγροτικής παραγωγής
δημογραφική ανάπτυξη (λόγω αύξησης αστικού πληθυσμού και εσωτερικής μετανάστευσης)

β. Το εμπόριο και η βιοτεχνία

ανάπτυξη εμπορίου και βιοτεχνίας
η Κωνσταντινούπολη μεγάλο εμπορικό κέντρο λόγω γεωπολιτικής θέσης
σημασία χερσαίων και θαλάσσιων δρόμων (υπό βυζαντινό έλεγχο)
άνθηση βιοτεχνίας (κεραμική, επεξεργασία πολύτιμων  λίθων, βιοτεχνία υφασμάτων κλπ)
εμπρορικά κέντρα : Χερσώνα, Νικομήδεια, Σάρδεις, Δυρράχιο, Θήβα, Αθήνα, Κόρινθος,  Σπάρτη
βιοτεχνικές δραστηριότητες και στην ύπαιθρο

γ. Τα αστικά επαγγέλματα

αύξηση των απασχολουμένων στο εμπόριο και στη βιοτεχνία
ανάπτυξη μικρεμπορίου και επαγγελμάτων σχετικών με τη διατροφή
οργάνωση των επαγγελματιών σε σωματεία, τα συστήματα (συντεχνίες)
Επαρχικόν Βιβλίον (καθορίζει τους κανόνες των συστημάτων)
ενίσχυση κρατικού ελέγχου για διασφάλιση των συμφερόντων του κράτους και των καταναλωτών